Helluntailaisuuden viinianalogiat

Kun helluntailaisuuden kanssa on tekemisissä, joutuu väistämättä tekemisiin myös helluntailaisen terminologian kanssa. Eräs helluntailaiseen terminologiaan kuuluva asia on viini. Viini rinnastetaan Pyhään Henkeen, Hengen toimintaan ja näkyviin vaikutuksiin ihmisessä. Tällaiset rinnastukset ovat luonnollisesti läpeensä epäraamatullisia, mutta mistä ne ovat peräisin?

Helsingin Lähetysseurakunnan pastori Petri Mäkilä kirjoittaa Ristin Voiton pääkirjoituksessaan vanhoista ja uusista viinileileistä seuraavalla tavalla:

Mistä [uusien helluntai-karismaattisten yhteisöjen syntymisessä] on kysymys? Kyseessä on Jumalan työ, jossa hän valmistaa tulevaisuutta varten maahamme uusia viinileilejä, joihin uutta viiniä kaadetaan. Helluntailaisina olemme viime vuosikymmenten aikana vahvistaneet kyllä teologiaamme, mutta samalla olemme uskovina ja seurakuntina vieraantuneet siitä Pyhän Hengen todellisuudesta, jossa koetaan Kristuksen ylösnousemusvoimaa – voimaa, jonka hedelmä näkyy, kuuluu ja tuntuu.

Jos olettaisimme, että kyseessä olisi systemaattinen ja eksegeettinen tulkinta esim. Luukkaan evankeliumin 5. luvun 37. jakeesta, siitä olisi pääteltävä, että Mäkilä tulkitsee kyseistä kohtaa siten, että Jeesus todellakin puhuu siinä eräänlaisesta paikallisseurakuntien jatkuvasta evoluutiosta, missä jotkut jäävät jälkeen ja toiset menevät eteenpäin.

Jälkeenjäävät ovat niitä vanhenevia ja jo vanhentuneita viinileilejä, joille ei enää ole käyttöä. Vanhat viinileilit jäävät tuijottamaan omaa teologista napaansa ja pyörittelemään oikeaoppisia peukaloitaan. Pyhä Henki haluaisi niin kovasti täyttää myös vanhoja leilejä, mutta on kykenemätön siihen.

Uudet viinileilit puolestaan arvostavat Pyhän Hengen tuoreen ja uuden voitelun – mitä sillä sitten tarkoitetaankaan – oikeaoppista ja Raamattuun juurtunutta kallionharmaata kristillisyyttä korkeammalle. Uusi viini voidaan laskea vain sellaisiin leileihin, jotka voivat vastaanottaa sen.

Mutta tietenkään kyse ei ole systemaattisesta eksegeettisestä tulkinnasta. Se nyt vaan sattuu olemaan hyvä analogia, joka kuulostaa hyvältä, joten miksi sitä ei käyttäisi? Mutta niin tehdessään Mäkilä syyllistyy Raamatun väärinkäyttöön. Raamatunkohtia ei saa repiä irti kontekstistaan ja selittää niillä kaikkea maan ja taivaan väliltä, vaan asiayhteys kertoo, mitä raamatunkohta merkitsee ja rajoittaa siten tosielämän tilanteita, joissa sitä voi soveltaa.

Uusi viini on tulkittava edellisen kohdan valossa:

Luuk. 5:33-35: Niin he sanoivat hänelle: ”Johanneksen opetuslapset paastoavat usein ja pitävät rukouksia, samoin fariseustenkin, mutta sinun opetuslapsesi syövät ja juovat”. Jeesus sanoi heille: ”Ettehän voi vaatia häävieraita paastoamaan silloin, kun ylkä on heidän kanssaan? Mutta päivät tulevat, jolloin ylkä otetaan heiltä pois, ja silloin, niinä päivinä, he paastoavat.”

Vanha viini ja vanha leili ovat vanha liitto vanhoine käytäntöineen ja rituaaleineen. Uusi viini ja uusi leili puolestaan ovat uusi liitto uusine käytäntöineen. Jeesus oli jo vapauttanut opetuslapsensa vanhasta liitosta. Uusi liitto on jo ajat sitten astunut voimaan. Kankaan ja paikan käyttäminen saman asian vertauskuvana tukee tulkintaa. Sitä paitsi kuulostaisi kornilta, jos Mäkilän kirjoitusta rukattaisiin näin:

Kyseessä on Jumalan työ, jossa hän valmistaa tulevaisuutta varten maahamme uusia vaatteita, joihin uusia paikkoja ommellaan.

Ei vaan toimi. Mutta jos tuo raamatunkohta todella puhuu siitä asiasta, mihin Petri Mäkilä sitä soveltaa, silloin kangaspaikkajakeenkin on sovelluttava samalla tavalla ja se kuulostaa hassulta. Sitä tuskin kovin moni on tullut ajatelleeksi. Jos väärästä tulkinnasta haluaa pitää kiinni, haastan olemaan johdonmukainen ja soveltamaan kangaspaikkavertausta samaan asiaan myös vaikkapa päiväkokouksen saarnassa. Katsotaan, kuinka moni ihmettelee.

Miksi sitten Pyhä Henki ja viini rinnastetaan (väärin) toisiinsa niin helposti? Siihen ovat syynä seuraavat raamatunkohdat ja niiden hutiloiva tulkinta:

Apt. 2:13: Mutta toiset pilkkasivat heitä ja sanoivat: ”He ovat täynnä makeata viiniä”.

Kuulen tätä raamatunkohtaa jatkuvasti tulkittavan siten, että Helluntaina koolla olevien 120 ulosanti ja käytös muuttui Hengen vaikutuksen seurauksena humalaisen kaltaiseksi ja että Henki vaikuttaa niin tänäkin päivänä. Tulkinta on mielestäni epäkunnioittava Pyhän Hengen luonnetta kohtaan, sillä yksi niistä lukuisista nimistä, joilla Häntä kutsutaan, on Raittiuden Henki (2. Tim. 1:7). Lisäksi eräs Pyhän Hengen hedelmistä on itsehillintä (Gal. 5:23). Alkoholin vaikutuksen alainen ihminen on menettänyt itsehillintänsä ja -hallintansa ainakin jollakin tasolla. Pyhä Henki ei koskaan vaikuta itsehillinnän menetystä, vaan käytöksen tulee olla aina hallittua ja harkittua (1. Kor. 14:32).

Tämä raamatunkohta selittää itse itsensä. Syytös humalaisesta käytöksestä oli pilkkapuhetta. Kun joku haukkuu uskovaista hulluksi, ei se tarkoita, että hän todella on mielisairas ja vaatisi hoitojaksoa hermoparantolassa. Humalaisen käytöksen lukeminen tekstiin tarkoittaa, että sinne luetaan hoipertelua ja sammaltamista. Porin Helluntaiseurakunnan pastori Petri Harjula luonnehti tilannetta raamattukoulussa 12.5. juuri siten. Minua ällötti.

Toinen kohta:

Ef. 5:18: Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,

Olen kuullut lukuisia kertoja tätä raamatunkohtaa väännettävän muotoon ”älkää juopuko viinistä, vaan juopukaa hengestä.” Sitä ei voi edes kutsua tulkinnaksi, koska mitään tulkinnallisia ansioita tuolla väännöksellä ei ole. Se on yleensä väärä muistikuva siitä, mitä kyseinen raamatunkohta sanoo. Toisin sanoen se, joka väittää, että Ef. 5:18 sanoo, että ”juopukaa hengestä,” ei tunne Raamattuaan ja on kipeästi raittiin raamatunopetuksen tarpeessa.

Muitakin kohtia voi olla, mutta mieleeni ei nyt tule enempää.

Miksi Raamatun oikeanlainen tulkinta ja raamatunkohtien soveltaminen oikein on tärkeää? Syy on yksinkertainen: Raamattu itse sanoo niin. Saarnamies tai raamatunopettaja, joka hutiloi Raamatun kanssa, ei ole uskollinen kutsumukselleen. Paavali sanokoon viimeisen sanan:

2. Tim. 4:5: Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s