Pyhän Hengen kasteen lyhyt oppimäärä

Pyhän Hengen kaste, tai kaste Pyhällä Hengellä, on se kaste, jolla Jeesus Kristus kastaa itseensä. Hän siis kastaa uskovat Pyhällä Hengellä osaksi itseään, samaan ruumiiseen (1. Kor. 12:13). Jeesus lupasi opetuslapsilleen, että Hänen lähtönsä jälkeen Hän lähettää Pyhän Hengen. Tuossa yhteydessä (Apt. 1:4-5) hän puhui Pyhän Hengen kasteesta; ”teidät kastetaan Pyhällä Hengellä”. Pyhän Hengen kasteeseen liittyy myös Jooelin ennustus (Jooel 2:28-32). Kun Jeesuksen lupaus Pyhän Hengen kasteesta täyttyi Helluntaina, Pietari julisti Jooelin ennustuksen toteutuneeksi (Apt. 2:16).

Helluntai oli uuden aikakauden ja uuden hengellisen realiteetin alkupiste, jossa Pyhän Hengen osallisuus kuuluu kaikille uskoville, eikä vain profeetoille ja kuninkaille. Sitä tarkoittaa Joeelin ”kaikki liha”. Se ei tarkoita kaikkia maailman ihmisiä, toisin sanoen uskovia ja ei-uskovia. Tämän uuden realiteetin voimaantulo sekä Jeesuksen lupauksen ja Jooelin profetian täyttymys piti ilmaista näkyvin tunnusmerkein, jotta voitaisiin historiallisesti ja objektiivisesti todeta, että tämä on se ajankohta historiassa, jolloin tämä profetia ja tämä lupaus täyttyivät, eikä niiden täyttymistä siten tarvitse enää odottaa.

Helluntai nähdään universaalin seurakunnan, Kristus-ruumiin, syntypäivänä ja oikein niin, koska sinä päivänä Kristus kastoi ensimmäiset uskovat osaksi itseään, Kristus-ruumista.

Helluntain tapahtumat toistuvat Apostolien teoissa vielä kolmesti, kullakin kertaa eri ei-juutalaisen ihmisryhmän kohdalla. Noissakin tapauksissa näkyi aisteilla havaittavia tunnusmerkkejä siitä, että Pyhän Hengen vuodatuksen lupaus koski myös noita ihmisryhmiä. Se on tärkeä huomio, sillä alkuseurakunnan juutalaisille uskoville ei ollut ensinkään itsestäänselvää, että Pyhän Hengen lupaus koskee myös pakanauskovia (esim. Apt. 10:44-46).

Pyhän Hengen kaste ei siis ole tapahtuma, jolle tunnusomaista on kielilläpuhuminen, tai sen puoleen mikään muukaan tunnusmerkki. Ne tunnusmerkit, joista Apostolien teot kertoo (esim. Apt. 2), eivät olleet niinkään merkkejä Pyhän Hengen kasteesta, vaan lupauksen ja profetioiden täyttymyksestä ja siitä, että lupaus koskee kaikkia uskovia ikään, ihonväriin, sukupuoleen ja kengänkokoon katsomatta. Kaikki, jotka ovat Kristuksessa, ovat yhtä.

Kun Jumala oli tunnusmerkein riittävän perusteellisesti demonstroinut, että Pyhän Hengen lupaus koskee kaikkia, jotka uskovat, eivät tunnusmerkitkään olleet enää tarpeellisia. Emme tarvitse kielilläpuhumista, emmekä sen puoleen tulisia kieliä leijumaan päidemme päälle, merkiksi Jeesuksen lupauksen ja Jooelin profetian täyttymyksestä, koska aina kun epäilyttää, voimme tarkistaa Raamatusta, onko Pyhän Hengen lupaus täytetty vai ei. Ja onhan se.

Kun hyväksymme sen, voimme todeta, että tuon demonstraation jälkeen on normatiivista, että kun ihminen tulee uskoon, Kristus kastaa hänet Pyhällä Hengellä välittömästi, sillä kuinka muutoin tuo uskoon tullut ihminen tulee osaksi universaalia Kristus-ruumista? Täten on käytännössä mahdotonta erottaa konversiota, se on: uudestisyntymää, ja Pyhän Hengen kastetta toisistaan. Teoreettisella tasolla ero voidaan tehdä, mutta koska ne tapahtuvat samalla hetkellä, tai niin nopeasti peräjälkeen, ettei sillä ole merkitystä, ne ovat käytännöllisesti katsoen sama asia.

Pyhän Hengen kaste ei ole Pyhällä Hengellä täyttymistä. Nämä käsitteet täytyy pitää siististi toisistaan erossa, eikä niitä saa sekoittaa keskenään. Pyhällä Hengellä täytytään aina, kun ollaan tekemisissä Jumalan asioiden kanssa, lauletaan hengellisiä lauluja, luetaan ja tutkitaan Raamattua, keskustellaan Jumalasta, todistetaan uskosta, kuunnellaan ravitsevaa saarnaa, väitellään sivistyneesti ja Jumalan kirkkautta tavoitellen tärkeistä opillisista kysymyksistä, tai touhutaan muita pyhiä juttuja (Ef. 5:18). Se on alati tapahtuvaa toimintaa, jossa uskovalla on osuutensa. Uskovan tulee pyrkiä olemaan hengentäyteisessä tilassa.

Vielä muutama asia Pyhän Hengen kasteesta, osa yhteenvetona:

  • Pyhän Hengen kaste ja Pyhällä Hengellä täyttyminen ovat eri asioita
  • Kukaan ihminen ei voi kastaa toista Pyhällä Hengellä; vain Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä
  • Pyhän Hengen kastetta ei voi erottaa uudestisyntymästä
  • Pyhän Hengen kasteella ja ulkoisilla manifestaatioilla, kuten kielilläpuhumisella, ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa; todellinen usko, Kristus-ruumiin ja Pyhän Hengen osallisuus, ilmenee kyllä Hengen hedelmänä pidemmällä aikavällillä
  • Pyhän Hengen kastetta ei voi etsiä, tavoitella, rukoilla, anella tai ruinata
  • Pyhän Hengen kasteeseen ei voi ”johdattaa” ketään
  • Jeesuksen lupauksen ja Jooelin profetian täyttyminen ei milloinkaan toistu; ne ovat täyttyneet kerralla ja kerta kaikkiaan

Palkkioksi siitä, että jaksoit lukea (tai skippasit, ihan sama), tässä on video aiheesta. Muista laittaa tekstit päälle!

Mainokset

Yksi kommentti artikkeliin ”Pyhän Hengen kasteen lyhyt oppimäärä

  1. Olen ollut koko uskossa oloni ajan, eli omasta Pyhän Hengen kasteestani alkaen, jonka sain
    vesikasteen vastaan ottamisen jälkeen, samana iltana, eli vain muutama tunti vesikasteeni vastaan ottamisen jälkeen, Pyhän Hengen kasteen, samaa mieltä siitä, mitä juuri luin tästä kirjoituksestanne.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s