Näkökulmia uskon loppumiseen

Luin tänä aamuna YLEn uutisista tämän artikkelin: Kolme muslimia, joiden usko loppui

Ensinnäkin minua on jo pitkän aikaa ärsyttänyt YLEn sisällön taso, tai oikeastaan tasoa enemmän, sisällön värittyneisyys ja tarkoituksenhakuisuus. Kun YLEn etusivun uutisotsikoita katsoo, ei voi kuin ihmetellä, että missäs ne uutiset ovat. Nämähän ovat pelkkiä mielipidekirjoituksia. Ja ajatella, etten maksa edes vapaaehtoisesti YLEn toimittajille heidän mielipiteidensä kuulemisesta, vaan pakosta. Ja vaikka sulkisin silmäni, tunkisin sormet korviini ja huutaisin LAALAALAALAALAA, maksaa pitää silti.

Tuossa mainitsemassani artikkelissa kolme muslimia kertoo syistään luopua islamista ja kääntyä kristityksi. Eritoten ensimmäinen todistus rohkaisee uskomaan, että sen antaja on todella syntynyt uudesti. Aika tietysti näyttää todellisen asianlaidan itsekunkin kohdalla.

Jutun otsikointi antaa kuitenkin ensimmäisen viitteen siitä, että kaikki ei ole ihan kohdallaan. Muslimeja, joiden usko loppui? Miten niin loppui? Nähdäkseni ei loppunut, vaan löysi todellisen kohteen.

Todistusten jälkeen alkava osuus, jossa Suomen islamilaisen yhdyskunnan imaami Anas Hajjar kommentoi kääntyneiden motivaatiota kääntyä pois islamista. Hänen mukaansa kääntyminen ei perustunut yhdenkään kohdalla faktoihin tai syvälliseen islamin tuntemiseen. Kaikesta jää pinnalle kellumaan mielikuva, että on valitettavaa ja sääli, että nuo kolme luopuivat väärin perustein jostakin, jolla olisi ollut heille vielä annettavaa.

Imaami Hajjarin väitteet siitä, että islamista luopumisen rangaistus ei ole kuolema ja että islam ei ole eksklusivistinen uskonto, eivät yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Jos ja kun kerta islamin olemus määräytyy profeetta Muhammedin elämän ja tekojen mukaan ja todellinen muslimi imitoi kaikessa häntä, ei muuhun johtopäätökseen voi tulla. Lisäksi hänen argumentaationsa on sitä tyypillistä putkinäköistä osastoa, jossa ei käsitellä Koraanin väkivaltaan kehottavia katkelmia, vaan esitetään sen sijaan epärehellisesti kontekstistaan irrotetuilla irtojakeilla, että Koraani sanookin päinvastoin, luottaen siihen, ettei kukaan kuitenkaan tarkista.

Minä en ole islam asiantuntija, mutta apologi David Wood on yksi parhaita. Hän tuo piikikkäillä videoillaan esiin islamin epäjohdonmukaisuuksia ja näyttää toteen, etteivät edes islamin uskonoppineet ole huolellisia pyhän kirjansa kanssa. Tässä on hyvä esimerkki (näihin jää sitten koukkuun):

Mutta näinhän se menee, että kun kristitty kääntyy muslimiksi, annetaan valtaisat alpoodit ja onnitellaan ennakkoluulottomuudesta ja kulttuurillisesta avoimuudesta, mutta kun muslimi kääntyy kristityksi, osoitellaan sormella, ihmetellään ja paheksutaan. Se johtuu tietysti siitä, että kristinusko, tai oikeastaan se harmaa ja sisällötön mielikuva, mikä siitä on jumalattomille sen maallistumisen ja mauttomaksi käymisen myötä muodostunut, on niin tuttu ja tylsä ja siksi luotaantyötävä ja vastenmielinen. Hyvä me, me eksoottiset maailmankansalaiset!

Aikaisemmin viikolla vastaan tuli kuitenkin toisenlainen todistuspuheenvuoro, jossa nilsiäläinen Mökkihöperö-nimimerkkiä käyttävä mies kertoo elämästään helluntailaisena, kuinka hän luopui siitä ja kuinka hän ei usko enää Jumalaan lainkaan.

Onko tässä nyt sitten kyse ”uskon loppumisesta”?

Ei. Ei ole.

Reformoidun opin mukaan (ja myös luterilaisen) usko on jotakin, minkä Jumala luo ihmiseen. Kun puhutaan uudestisyntymästä, kyseessä on kokonaisvaltainen muutos ihmisen sisimmässä. Sama voima, joka herätti Jeesuksen kuolleista, luo uudeksi jokaisen uskovaisen. Hänestä tulee uusi luomus. Reformoitu distinktiivi on, että usko edellyttää uudestisyntymistä. Ihmisen on ensin uudestisynnyttävä ja vasta sitten hän kykenee uskomaan (Joh. 3:3).

Nyt kysymys kuuluukin: kun ihmisestä kerran on tullut uusi luomus, miten hänestä voi tulla taas vanha luomus? Jos entinen on kadonnut, miten se voi koskaan tulla takaisin (2. Kor. 15:17)? Vastaus: ei mitenkään.

Murheellista herra Mökkihöperön kohdalla on se, että hän on ymmärtänyt täysin kaiken, mitä hänelle on opetettu. Hän referoi erittäin totuudenmukaisesti kaikki keskeiset helluntailaiset opit siitä, kuinka ihminen pelastuu, mikä on Pyhän Hengen rooli pelastetun ihmisen elämässä ja niin edelleen. Hän ei vääristele, eikä heitä hatusta mitään ilmeisen valheellisia ”kristityt ovat kannibaaleja” -osaston väitteitä. Mutta kun usko loppuu, nähdään mihin kesken loppunut usko perustui. Sama Jumala, joka loi uskon ihmisen sisimpään, nimittäin myös ylläpitää sen. On mahdotonta, että Jumalan ihmisessä vaikuttama usko loppuisi.

Kristinusko on maailman ainoa uskonto, jossa uskovaiseksi ei tulla ymmärtämällä ja sisäistämällä läjä oppeja ja dogmeja. Uudestisyntymä on yliluonnollinen tapahtuma ja se on peruuttamaton. Usko Jeesukseen on Jumalan lahja ja Hänen kaikkivaltiudessaan vaikuttamansa asia. Se usko ei sammu, eikä lopu kesken, eikä sitä voi kukaan riistää, tai järkyttää.

Kun Jeesus Kristus pelastaa, Hän todella pelastaa!

5 kommenttia artikkeliin ”Näkökulmia uskon loppumiseen

  1. Kirjoitit Simon: ”Nyt kysymys kuuluukin: kun ihmisestä kerran on tullut uusi luomus, miten hänestä voi tulla taas vanha luomus? Jos entinen on kadonnut, miten se voi koskaan tulla takaisin (2. Kor. 15:17)? Vastaus: ei mitenkään.”

    Onko vastaus tuohon kysymykseesi, että lihan tekoja tekemällä???
    Miten käykään niille, jotka ovat kyllä uudestisyntyneet, mutta ovat alkaneet vaeltaa lihassa tehden lihan tekoja! Huomaa sanat Gal. 5. luvussa ”että ne, jotka semmoista tekevät, eivät peri Jumalan kuningaskuntaa.”

    [Gal 5:16-21] minä sanon: vaeltakaa hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
    Sillä liha himoitsee henkeä vastaan, ja henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
    Mutta jos hengellä johdetaan-teitä, niin ette ole lain alla.
    Ja lihan teot ovat ilmeiset, joita ovat aviorikos, haureus, saastaisuus, irstaus,
    epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eripuraisuudet, harhaopit,
    kateus, murhat, juopottelut, rellestykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista tekevät, eivät peri Jumalan kuningaskuntaa.

    [Sellainen muistutus koskien jaetta Room. 8:1, että suom. v. 1938 suomalaisesta käännöksestä puuttuu tuon jakeen lopusta sanat ’ei mukaan lihan kulkeville vaan mukaan hengen’.]

    [Rom. 8:1] Niin ei nyt siis ole kadotustuomiota niille [jotka] Messiaassa Jesuksessa [ovat], ei mukaan lihan vaeltaville vaan mukaan hengen

    [Room. 8:13] Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

    [Gal.6 :7-8] Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka henkeen kylvää, se hengestä iäisen elämän niittää.

    [Room. 11:22] katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta, ankaruutta langenneita kohtaan, ja hyvyyttä sinua kohtaan, jos hyvyydessä pysyt, muutoin myös sinut hakataan irti.

    [Joh. 5:28-29] Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä, ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyviä tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat huonoja tehneet, tuomion ylösnousemukseen.

    [Ilm 20:12] Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan

    [Room. 2:2-3] Ja tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaisia tekevät.
    Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion?

    [Matt. 7:21] ei jokainen sanova minulle Herra, Herra, tule kuningaskuntaan taivaiden, vaan se tekevä tahdon Isäni taivaissa

    [Room. 14:12] Niin on siis meidän jokaisen tehtävä tili itsestämme Jumalalle .

    [1.Piet. 1:17] ja jos te isänänne huudatte avuksi Häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee mukaan itsekunkin teon, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,

    [Jaak. 2:24] Te näette, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä ainoastaan uskosta

    Ef. 5:3 Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne – niinkuin pyhien sopii –
    5:4 älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.
    5:5 Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella – sillä hän on epäjumalanpalvelija – ole perintöosaa Messiaan ja Jumalan kuningaskunnassa. 5:6 Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia;
    5:7 älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan

    Dan C. opettaa [suomennettu]: ’Paavali tahtoi uskovien, jotka olivat sinetöity, Pyhällä Hengellä , tietävän että ei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella – sillä hän on epäjumalanpalvelija – ole perintöosaa Messiaan ja Jumalan kuningaskunnassa. Toisin sanoen, hän tahtoi heidän tietävän, että se sinetti ei estäisi niitä syntejä poistamasta heidän perintöään kuningaskunnasta. Toiset Raamatunkohdat osoittavat, että ne jotka eivät peri Jumalan kuningaskuntaa, menevät tulijärveen [Ilm. 21:1-8; Mt. 25:33-46; etc.] Näin ollen samaan hengenvetoon kuin Paavali kirjoitti Pyhän Hengen sinetistä, hän myös varoitti uskovia. että synti voisi saada aikaan sen, että menettää vapahduksen/[pelastuksen], ja se että on sinetöity Pyhällä Hengellä, ei estä tätä.’

    Ben Bailey opettaa;

    … ”se että olet kerran aikaisemmin vapahdettu ei tarkota sitä että tulisit aina olemaan vapahdettu. ”

    https://sanojaevankeliumista.webnode.fi/l/voiko-uskonut-joutua-kadotukseen/

    Tykkää

  2. Silloin kun saan itseni kiinni lihan tekoja tekemästä, niin jälkeenmuutosharkitsen [metanoeo] hairahdustani [syntiäni], ja tunnustan hairahdukseni Jumalalle.

    [1.Joh. 1:9] Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

    Ja todellakin toivon, että en ole sinä hetkenä, kun kuolen tai silloin kun Jesus tulee takaisin, tekemässä lihan tekoja, vaan että henki hallitsisi/johtaisi minua, ja että minulla olisi öljyä lampussa kuin niillä viisailla morsiusneidoilla.

    [Gal 5:16-25] Minä sanon: vaeltakaa hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
    Sillä liha himoitsee henkeä vastaan, ja henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
    Mutta jos hengellä johdetaan-teitä, niin ette ole lain alla.
    Ja lihan teot ovat ilmeiset, joita ovat aviorikos, haureus, saastaisuus, irstaus,
    epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eripuraisuudet, harhaopit, kateus, murhat, juopottelut, rellestykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista tekevät, eivät peri Jumalan kuningaskuntaa.
    Ja hedelmä hengen on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, hyvänsuopuus, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsehillintä
    Sellaista vastaan ei ole laki. Ja ne, jotka [ovat] [sen] Messiaan, ristiinnaulitsivat lihan himoineen ja haluineen. Jos elämme hengellä, hengellä myös vaeltakaamme.

    [Gal 5:18, v. 1776 käännös] Mutta jos te Hengeltä hallitaan, niin ette ole lain alla.

    Eräs Bill on koonnut joitakin vapahtamista/pelastamista koskevia Raamatunlauseita, joissa toisissa on mennyt aikamuoto, toisissa preesens aikamuoto, toisissa tuleva aikamuoto. Tässä suomeksi muutamia niistä.

    Mennyt aikamuoto:

    [2.Tim. 1:9] hän, joka vapahti meidät ja kutsui pyhällä kutsulla, ei mukaan töidemme, vaan mukaan oman aivoituksensa ja sulouden, joka on annettu meille Messiaassa Jesuksessa ennen aikoja iäisiä.

    [Tiitus 3:5] ei töistä vanhurskaudessa joita teimme, vaan laupeutensa mukaan hän vapahti meidät, läpi uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen

    Nykyinen aikamuoto:

    [1.Kor. 1:18] Sillä sanoma ristin, varmasti hukkaantuville hullutus on, ja meille jotka vapahdetaan, Jumalan voima on

    [2.Kor. 2:15 ] Sillä Messiaan tuoksu me olemme Jumalalle vapahdettavien/[pelastettavien] keskuudessa, ja hukkaantuvien keskuudessa

    Tuleva aikamuoto [futuuri aikamuoto]:

    [Matt. 24:13] Mutta se joka kesti loppuun asti se on tuleva vapahdetuksi/[pelastetuksi]

    [Matt. 10:22] Ja te tulette olemaan kaikkien vihattavina nimeni tähden; mutta se joka kesti loppuun asti se on tuleva vapahdetuksi/[pelastetuksi]

    Kerrigan S. siteerasi lauseita Matt. 24:12-13 ja opettaa: Huomaa on tuleva [tuleva=future engl. tekstissä] vapahdus / pelastus,

    W. H. T. opettaa että sielun pelastus on tuleva pelastus. [tuleva = future engl. tekstissä]

    [Jaak 1:21, ] … ottakaa vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi sielunne pelastaa

    [1. Piet. 1:9] saavuttavina uskonne pään, sielujen pelastuksen

    Myron Horst opettaa [suomennettu]: ’Kun henkilö vastaanottaa Jesuksen vapahtajakseen, tämä on ensimmäinen askel vapahdus/pelastus prosessissa, ei lopullinen askel’

    Myron Horst: ’Täysi pelastuksemme / vapahduksemme on vielä tulevaisuudessa.’ ’Ja on yhä mahdollista että uskova ei saa tulevaa pelastusta.’ [Kaikki seuraavat lainausmerkeissä olevat opetukset tässä viestissä ovat Myron Horst’in opetuksia.]

    [Matt. 10:22] Ja te tulette olemaan kaikkien vihattavina nimeni tähden; mutta se joka kesti loppuun asti se on tuleva vapahdetuksi/[pelastetuksi].

    ’Täysi vapahduksemme/pelastuksemme tulee lopussa.’ ’Meidän tarvitsee kestää vainoa tai emme pelastu.’

    [Luuk. 21:28, v. 1776 käännös] Mutta kuin nämät rupeevat tapahtumaan, niin katsokaat, ja nostakaat päänne ylös; sillä teidän lunastuksenne silloin lähestyy.

    ’Uskovan lunastus on vielä tuleva.’

    [Room. 5:8] Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan [siinä], että kun me vielä olimme syntisiä, Messias kuoli meidän edestämme.
    9 niinpä siis, paljon ennemmin, vanhurskautettuina nyt hänen veressään, me olemme tulevat vapahdetuiksi/[pelastetuiksi] hänen lävitseen vihasta,
    10 sillä jos vihollisia olevina, meidät-sovitettiin Jumalalle hänen Poikansa kuoleman lävitse, paljon ennemmin, sovitettuina, olemme-tulevat-vapahdetuiksi /[olemme-tulevat-pelastetuiksi] hänen elämässään

    ’Huomaa aikamuodot ’nyt vanhurskautettuina’,’ olemme tulevat vapahdetuiksi/[pelastetuiksi] vihasta’. Vapahdetuiksi/[pelastetuiksi] on futuurimuodossa, ei preesensissä. Meidät-sovitettin on menneessä aikamuodossa ja olemme tulevat vapahdetuiksi/[pelastetuiksi] futuuri aikamuodossa. Tulevaisuudessa olemme tulevat vapahdetuiksi/pelastetuiksi vihasta ja helvettiin joutumisesta.’

    [Room. 13:11, v. 1776 käännös osittain korjattuna] Ja tämän tietävinä, [nimittäin] ajan, että aika / meidän nyt unesta nousta; sillä nyt lähempänä vapahduksemme/[pelastuksemme] kuin silloin kun uskoimme.

    ’Pelastus/vapahdus on tuleva tapahtuma’

    [2.Kor. 11:2] Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät yhdelle miehelle, asettaakseni puhtaan neitsyen Messiaalle

    ’Uskovat on kihlattu messiaalle.
    Messiaan ja seurakunnan häät ovat tulevaisuudessa, häät eivät ole vielä olleet.’

    [1.Tess. 5:8] Ja me, päivän olevina, olisimme raittiit, päällemme-laittaneina uskon ja rakkauden rintahaarniskan ja vapahduksen toivo/[pelastuksen toivo] kypärän

    ’Vapahdus/pelastus on on tulevaisuudessa. Uskova ei ole saanut sitä vielä, mutta toivoo.’

    [1.Tim. 4:16] Vaaritse itseäsi ja opetusta, ole siinä kestävä, sillä tämän tekevänä, olet pelastava itsesi sekä ne, jotka sinua kuulevat

    ’Tämä kirjoitettiin Timoteukselle, joka oli jo uskova. Pelastus uskovalle on tulevaisuudessa.’

    [Tts 1:2] iäisen elämän toivon päälle, jonka Jumala, joka ei valhettele, on luvannut ennen iäisiä aikoja

    ’Toivo jostakin sellaisesta jota emme ole vielä saaneet. Iäinen elämä on jotain mitä emme ole vielä saaneet.’

    [Tts 3:7] että me vanhurskautettuina hänen suloudellaan tulisimme perillisiksi mukaan iäisen elämän toivon.

    ’Iäinen elämä on tulevaisuudessa, ’iäisen elämän toivo’ jae 7.

    Emme ole vielä saaneet iäistä elämää’.

    [Heb. 1:14] Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat pelastuksen periä.

    [Kirjeestä Heb. 9:27-28 ] ja niinkuin on-asetettu ihmisille kerran kuolla ja jälkeen tämän tuomio, täten ja Messias kerran uhrattiin kantaakseen monien hairahdukset / toisen kerran / erillään hairahduksesta / on-näyttäytyvä / häntä hartaasti-odottaville vapahdukseksi/[pelastukseksi]

    ’Vapahdus/pelastus on kun Jesus tulee toisen kerran.’

    [1.Joh. 2:24] Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä
    25 Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iäinen elämä.

    ’Iäinen elämä on luvattu. Emme ole vielä saaneet iäistä elämää.’

    [1.Piet. 1:3] Ylistetty olkoon meidän Herramme Jesus Messiaan Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jesus Messiaan kuolleistanousemisen kautta,
    4 turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten,
    5 Jotka Jumalan voimassa vartioitavina kautta uskon, pelastukseen [joka on] valmis paljastaa viimeisessä ajassa.
    6 Sentähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa,
    7 että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jesus Messiaan ilmestyessä.
    8 Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla,
    9 saavuttavina uskonne pään, sielujen pelastuksen .

    ’Meillä on elävä toivo pelastuksesta/vapahduksesta. Jae 1: 3
    Perintömme on varattuna meitä varten taivaassa, mutta me emme ole vielä saaneet sitä. Jae 1:4
    Pelastus/vapahdus paljastetaan viimeisessä ajassa. Jae 1:5.
    Sielujemme pelastus on tulevaisuudessa. Jae 1:9.’

    Ilm. 12:10 Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: nyt tuli vapahdus ja voima ja meidän Jumalamme kuningaskunta ja hänen Messiaansa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, heitettiin ulos.

    ’Tämä on silloin kun lopullinen vapahduksemme/pelastuksemme tapahtuu.’

    ’ Teema pelastus/vapahdus on kuin palapeli, jossa on lukumäärä palasia. Kuva ei ole kokonainen ilman kaikkia palasia. Yksi syy siihen että on erilaisia teologisia mielipiteitä pelastukseen/vapahdukseen, on se, että ihmiset poimivat joitakin pelastus palapelin/vapahdus palapelin osia ja laittavat ne yhteen ilman että käyttävät kaikkia palasia. Sitten he muodostavat kuvan mielessään ja tuloksena on tietynlainen teologinen mielipide. Toiset käyttävät erilaista palasten yhdistelmää ja laittavat ne yhteen. Edelleen kuva ei ole kokonainen joten he muodostavat kuvan käyttämällä järkeilyä ja heillä erilainen teologinen mielipide jonka puolesta esittää väitteitä. Meidän täytyy katsoa kaikkea mitä Raamattu sanoo ja arvioida se kokonaisuutena. Jumala teki sanansa suurenmoiseksi ja kunniakkaaksi, joten meillä tarvitsee olla syvä halu tietää mitä hän sanoo, ja etsiä läpi koko hänen sanansa löytääksemme kaikki palapelin palaset jotta ymmärrämme sen oikein. ’

    ’Koulutettu mieli on opetettu katsomaan teemaa pelastus teologian ja ihmismielen pohdintojen perspeksiivistä ennemmin kuin opiskelemaan koko Raamatun saadakseen selville mitä siinä sanotaan. Ihmisten, kirkkokuntien ja seurakuntien [virheelliset] teologiset mielipiteet tulevat kompastuskiviksi Raamatun ymmärtämiselle, sillä ne muovaavat Raamatuntulkintaamme etukäteenmuodostetuilla johtopäätöksillä. Voi käydä niin että emme ymmärrä Raamattua, jos Raamatuntulkintamme on muovautunut etukäteen muodostetuilla johtopäätöksillä ihmisten, kirkkokuntien ja seurakuntien [virheellisten] teologisten mielipiteiden pohjalta. Jos voimme olla vakuuttuneita että jokin tietty premissi on totta, se vaikuttaa tapaan jolla tulkitsemme kaikkea muuta. On tendenssi uskoa että teologinen mielipiteemme on oikea ennenkuin tutkiskelemme Raamattua, ja sitten tutkimme Raamattua tuon teologisen suodattimemme lävitse.’

    ’On hämmästyttävää kuinka paljon siitä mitä on kirjoitettu ja uskottu pelastuksesta, perustautuu teologian päälle ennemmin kuin Raamattuun. Olen tutkinut artikkelin toisensa perään, jotka selittivät eri henkilöiden käsitystä tästä asiasta, mutta etsiessäni Raamatullista perustaa sille mitä he sanoivat, he siteerasivat usein vain vähän Raamatunkohtia. Monesti annettiin vain vähän viittauksia, vaikka monet artikkeleista olivat pitkiä artikkeleita.’

    Tykkää

  3. Siteerasin eilen Dan C:n eli Dan Corner’in opetusta. Ajattelin laittaa tähän viestiin linkin hänen sivustolleen, sillä ajattelin, että kyseisestä sivustosta saattaisi olla apua sulle, että pääsisit ulos kalvinismin harhaoppisesta kuplasta.
    https://www.evangelicaloutreach.org

    Mutta älä julkaise tätä viestiä, sillä en tahdo juurikaan jakaa linkkiä Dan’in sivuille, sillä mielestäni hän opettaa harhaoppisesti jumaluudesta, itse nimittäin uskon, että Jesus ei ole Jhwh [Dan opettaa toisin]. [Uskon toki, että Jesus on Jumala, ja uskon, että Jesus on Jhwh:n Poika, Jumalan Poika.]
    Dan myös opettaa pitämään kymmenen käskyä, ja itsehän en pidä sapattikäskyä, ja myöskään kuvantekokieltoa en kaikillta osin noudata, ja on eräitä muitakin asioita, joista mulla on eri käsitys kuin Dan’illa, mm. se kuinka kauan helvettiinjoutuvat joutuvat olemaan siellä, ja uudelleenavioitumiskysymyksessä mulla on osittain erilainen näkemys. Enkä suinkaan ole edes lukenut läheskään kaikkia Dan’in tekstejä, joten en edes tiedä onko joitain muita asioita joissa hän opettaa mielestäni väärin. En myöskään pidä siitä, että Dan’in sivun teksteistä niin suuri osa on erilaisten harhojen paljastamista.

    Eli älä julkaise tätä viestiä, mutta sen aiemmin tänään lähetetyn saa toki pitää julkaistuna.

    Tykkää

    • Ja tasan julkaisen.

      Kuule, tämä on minun blogini. Minä olen täällä kingi. Minä kirjoitan jutut tänne. Sinä saat niitä kommentoida, mutta sinä et ole täällä sanelijan, vaan kysyjän roolissa. Jos haluat tuoda esille omia mielipiteitäsi, perusta oma blogi ja kirjoita sinne.

      Minä en voi ottaa sinua vakavasti, koska sanot, että et pidä siitä, että Dan Corner paljastaa harhoja, mutta sanot itse häntä harhaoppiseksi (vaikka hän on luultavasti ortodoksisempi kuin sinä) ja haluat, että min ä tulisin pois ”kalvinismin kuplasta”. Sinulla on tosi perustavanlaatuisia puutteita teologisten perusasioiden ymmärtämisessä, etkä tee kunnollista eroa kehällisten ja ydinasioiden välille.

      Sinä olet ihan hukassa sekä vanhurskautusopin että kristologian kanssa. Väität, että Jeesus on Jumala, mutta ei Jahve, vaikka Hän sanoo: ”ellette usko että MINÄ OLEN (= YHWH), te kuolette synneissänne”. Joh. 8:24

      Sinä olet pihalla kuin lumiukko ihan perusasioista. Mutta millään, mitä minä sanon sinulle, ei ole mitään väliä, koska sinä olet tullut tänne valistamaan minua, kuplassaan elävää poloista kalvinistia. Joten mene kirjoittamaan sitä omaa blogiasi, äläkä tuhlaa ihmisten aikaa täällä.

      Tykkää

Jätä kommentti