Israel – jo 70 vuotta, eikä vieläkään mitään

Niin kauan, kuin vuotta 2018 on jäljellä, on blogistilla vielä aikaa tökätä keppinsä ampiaispesään, joka on nykyisen Israelin valtion 70-vuotisjuhlavuosi. Asia on noteerattu laajasti maailman evankelisissa piireissä ja myös Ristin Voitto on pyhittänyt asialle palstatilaa. Mutta on se vaan jännää, että nyt kun jo vuodesta 1970 lähtien ollaan istuttu kuin muurahaispesässä, että tuleeksejotuleeksejotuleeksejo, joidenkin innostus alkaa hiipua ja vaihtoehtonäkemyksiä nousta esiin. Tästä oli huolissaan esimerkiksi Fidan juutalaistyön asiantuntija Harri Kröger, jonka mukaan:

Jotkut nuorehkot Sanan opettajat eivät näe Israelilla olevan oikeastaan mitään erityistä roolia tulevaisuudessa. Heidän lähtökohtansa näyttäisi olevan vain israelin historiallisten vääryyksien korjaaminen.

Ihmettelyä on herättänyt esimerkiksi Julle Partasen RV-TV:n haastattelussa esittämä Israelin asemaa ja sen eskatologista näkymää kyseenalaistava asenne. Ehkä erikoisin väittämä oli se, että Israel ajan kellona olisi hävinnyt ja se olisi enää ”uskovien Disneyland”. (RV 19/2018, s. 3)

Että mitä, eivätkö kaikki uskokaan oikein, kuten minä?!

Voisiko ajan kellon häviäminen johtua siitä, että kaikki ensisijaiset merkkivuodet ovat tulleet ja menneet, eikä mitään ole tapahtunut? Ei ole nähty juutalaisten massakääntymistä Kristuksen puoleen, ei tulevaisuuden dystooppisen globaalin diktatuurin esiinnousua, ei maailmanlaajuista yhteisen elektronisen maksuvälineen implementaatiota, ei kolmatta temppeliä, ei salaista ylöstempausta, eikä kataklysmistä maailmanloppua. Eikö se ollut niin, että ”se sukupolvi, joka näkee Israelin valtion perustamisen, ei katoa, ennen kuin ’kaikki nämä’ tapahtuvat”? Sukupolvenhan piti olla 40 vuotta. Onko se kuitenkin 70-80 vuotta? Olen nähnyt myös esitettävän, että se olisi 120 vuotta. Odotammeko vielä siihen saakka, että viimeiset 1948 elossa olleet juutalaiset ovat kuolleet pois?

Sukupolven pituuden ongelma on jo ratkaistu varsin nerokkaasti: vääntämällä kieroon Raamatun Sana ja väittämällä, että se onkin juutalainen kansa, joka ei katoa, eikä tämä sukupolvi (Matt. 24:34), vaikka sellaiselle tulkinnalle ei ole edellytyksiä. C.S. Lewis totesi aikoinaan, että Matt. 24:34 on Raamatun noloin jae. Väittelyssään Douglas Wilsonia vastaan tunnettu ateisti Christopher Hitchens niin ikään vetosi tuohon jakeeseen. Wilson ei epäröinyt, vaan pisti Hitchensille luun kurkkuun: Jeesus tuli ja tuomitsi Jerusalemin vuonna 70 ja toteutti siten kaiken, mistä hän puhui.

Ihminen ei historiasta opi ja siksi hän tuijottaa edelleen vuosilukuja ja taivaan merkkejä. Tulevaisuudessa riittää edelleen merkkivuosia odotettavaksi.

  • Vuonna 2037 on kulunut 70 vuotta vuodesta 1967. Ei mitään.
  • Vuonna 2048 on kulunut 100 (koska sata on vaan niin sata) vuotta Israelin perusteella. Ei mitään.
  • Vuonna 2067 on kulunut 100 vuotta vuodesta 1967. Ei mitään.
  • Vuonna 2068 on kulunut 120 vuotta Israelin perustamisesta. 120, koska Nooa rakensi arkkia 120 vuotta ja maailma on tulelle talletettu jne. Ei mitään.
  • Vuonna 2087 on kulunut 120 vuotta vuodesta 1967. Ei mitään.
  • Vuonna 2092 on kulunut 144 vuotta vuodesta 1967. 144, koska se on 144 000 tuhannesosa. Ei mitään.
  • Vuonna 2111 on kulunut 144 vuotta vuodesta 1967. Ei mitään.
  • Vuonna 2398 on kulunut 450 vuotta vuodesta 1948. 450, koska se on arvioitu intertestamentaalisen ajan pituudeksi. Hohhoijjaa.
  • Vuonna 2438 on kulunut 490 vuotta vuodesta 1948. 490, koska niin monta kertaa Jeesus velvoittaa antamaan anteeksi ja Hän katsoo sillä perusteella olleensa jo riittävän kärsivällinen. Krooh. Pyyh.

En keksi (enkä jaksa) enempää.

Kun ennustuksen epäonnistuvat, keksitään uusia ja vanhat unohdetaan kaikessa hiljaisuudessa. Evankelisen kristityt läähättävät kieli pitkällä kuin yli-innokkaat koirat ennustuksen ja profetian perään, eivätkä meinaa saada tarpeekseen.

Kristityt kulkevat heksagrammit kaulassaan ja IDF-lippikset päässään. Minulle on väitetty, että Israelin siunaaminen edesauttaa armolahjojen esiintymistä seurakunnassa. Israeliin matkustetaan suunnilleen samalla fanaattisuudella kuin muslimit Mekkaan. Ostetaan kuolleen meren tököttejä, pidetään Israel-iltoja, luetaan Jonathan Cahnin kirjoja, töötötellään soofareihin, heilutellaan lippuja, tuijotetaan vuosilukuja ja verikuita…

Aikalisä!

Nykymuotoisella Israelin valtiolla ei ole minkäänlaista profeetallista taikka pelastussuunnitelmallista merkitystä. Siinä. Sanoin sen. Se on sekulaaris-juutalainen ja antikristillinen valtio, jossa evankeliointi on kielletty ja jonka eräs merkittävimmistä kaupungeista on tituleerattu maailman homopääkaupungiksi. Boston Globe kutsui Tel-Avivia ”maailman homoimmaksi kaupungiksi”. Israelin aborttitilastot ovat rumemmat kuin Suomen, sekä absoluuttisesti että varsinkin väkilukuun suhteutettuna. En siunaa.

Olisi korkea aika kääntää huomio pois kultaisesta vasikasta suurempaan hengelliseen todellisuuteen. Mikä, oikeammin: kuka, on todellinen Israel?

Matt. 2:15 Matteus lainaa Hoosean kirjan kohtaa 11:1. Hoosea 11:1 on literalistien painajainen ja loputtoman päänpyörittelyn ja käsienlevittelyn aihe. Kyseinen kohta ei nimittäin puhu messiaasta, vaan Israelista kansana. Silti Matteus soveltaa sitä Kristukseen. Jos hyväksymme Pyhän Hengen innoittaman apostolisen tulkinnan (kuten meidän tulisi), silloin Kristus on tosi Israel! Kuka siis on todellinen Israelilainen?

Joh. 8:38 Jeesus sanoo fariseuksille, syntyperäisille juutalaisille: ”Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.” ja jakeessa 44: ”Te olette isästä perkeleestä”. Room. 2:28-29 Paavali kirjoittaa, että todellinen juutalainen on sellainen, jolla on ”sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa”. Ilm. 2:9 Jeesus puhuu niistä, jotka väittävät olevansa juutalaisia, mutta ovat ”saatanan synagooga”. Ef. 2:12 Paavali kirjoittaa, että joka on ilman Kristusta, on myös ”vailla Israelin kansalaisoikeutta”.

Näin siis se, joka on Kristuksessa, on todellinen Israelilainen. Jumalalla on vain yksi valittu kansa ja se on Israel. Israelin kuningas, kiistaton yksinvaltias ja ylidiktaattori on Herra Jeesus Kristus. Joka on Kristuksessa, on Israelin kansalainen ja todellinen Israelilainen. Ei ole mitään Israelille annettuja lupauksia, jotka eivät koske kaikkia, jotka ovat Kristuksessa. Sen todistaa Paavali:

16. Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: ”Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani”. (Hes. 37:27)
17. Sentähden: ”Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
18. ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias”. (Jes. 52:11, 43:6)

2. Kor. 6:16-17

Mitä voi sanoa vastaan, kun Apostoli jälleen Pyhän Hengen innoittamana soveltaa Vanhan testamentin lupauksia, jotka on annettu Juudalle Israelille, Jumalan valittuihin, Kristuksen omiin, pyhään seurakuntaan?

Antisemitismiä! Korvausteologiaa! Todellako?

Minun puolestani kuka tahansa on täysin vapaa liittymään Suomi-Israel-seuraan, matkustamaan Israeliin – minäkin haluaisin siellä joskus käydä – sivellä itseään kuolleen meren mudalla ja tanssia klezmerin tahdissa niin paljon kuin sielu sietää. Mutta sen hengellistämistä en siedä, että minä en Israel-hömppään mukaan lähde. Minä en esitä, että minulla olisi vastaukset lähi-idän poliittisiin pattitilanteisiin, enkä suostu menemään mukaan yksipuoliseen Israel-vihaan, enkä myöskään varauksettomaan Israel-fanitukseen. Se on maailmallinen valtio muiden joukossa, eikä mikään profetian täyttymys.

Raamatun Sana oikein tulkittuna todistaa, että Jumalan kansa on aina ollut ja on aina oleva yksi, armosta valittu ja verellä ostettu Kristuksen morsian, kaikista kansakunnista, kielistä ja heimoista (Ilm. 7:9) – myös juutalaisista.

Mainokset

10 kommenttia artikkeliin ”Israel – jo 70 vuotta, eikä vieläkään mitään

  1. Kiitos tästä(kin).
    Itselläni on myös hautumassa Israel-aiheinen blogiteksti ja ehkä uskallan vääntää sen eetteriin, vaikka sitten minut varmaan erotetaankin suvusta.

    Tykkää

  2. Tervehdys! Oon lukenut kirjoituksiasi paljon, ja ne on avannut mun silmiä. Kiitos siitä. Jumala on selvästi siunannut sua ymmärryksellä. Sanot olevasi preteristi. Ilmestyskirja on vaivannut päätä viimeaikoina ja olen yrittänyt löytää netistä perusteluja preterismille. Suomen kielisenä en ole löytänyt oikeen yhtään mitään, ja englannin kieli sujuu niin surkeasti etten ole saanut irti mitään niistä kirjoituksista/videoista joita olen löytänyt. Preterismi kuitenkin kiinnostaa, koska lähes kaikki futuristit jotka opettavat ilmestyskirjaa ovat lähtökohtaisesti niin epäjohdonmukaisia kaikessa muussakin Raamatun selityksissään etten jaksa antaa heidän opetuksilleen mitään painoarvoa. Preterismissä vaan on paljon kysymysmerkkejä mitä en ymmärrä. Yhtenä mainittakoon ilmestyskirjan luku 21. Eikö preteristit ymmärtääkseni (korjaa jos olen väärässä) usko KAIKKIEN ilmestyskirjan ennustusten jo tapahtuneen? Tässä luvussa kuitenkin puhutaan uudesta Jerusalemista, jossa ei ole enää itkua eikä kuolemaa, sillä kaikki entinen on mennyt. Eihän tällaista voi väittää vielä tapahtuneeksi? Tai Kristuksen toinen tuleminen maan päälle? Kuten jo sanoin, en tiedä preteristien perusteluista juuri mitään, mutta kovasti tahtoisin niitä kuulla, sillä arvostan monien preteristiksi julistautuvien Raamatun selityksiä muissa aihealueissa kuin ilmestyskirjassa. Osaisitkohan sinä suositella ja kertoa mitään suomen kielistä kirjaa/nettikirjoitusta/videota yms. jossa tästä aiheesta kerrottaisiin? Tai osaisitko itse kertoa ymmärtämättömälle preteristien näkemyksistä? En tahdo olla vaivaksi jos on kiireistä, mutta arvostaisin suuresti jos jaksaisit vastata ja vähän valaista asiassa. Tai jos tietäisit mahdollisesti jonkun lähteen josta suomeksi voisi asiaa tutkia? 🙂

    Tykkää

    • Kun sanon olevani preteristi, tarkoitan sitä, mitä jotkut kutsuvat osittaiseksi preterismiksi (partial preterism), eli en usko, että ilmestyskirjan 21. luku ja Kristuksen lopullinen tuleminen ovat toteutuneet. On nimittäin myös ns. täyspreterismi (full preterism) tai hyperpreterismi ja he todellakin uskovat, että kaikki on toteutunut ja täytetty. Täyspreterismi on monenkirjava sakki, joilla on monenlaisia painotuksia ja erikoisuuksia, mutta tyypillisiä ovat ruumillisen ylösnousemuksen ja Kristuksen ruumiillisuuden kieltäminen. Siitä syystä täyspreteristit täytyy valitettavasti tuomita harhaoppisiksi. En itse kutsu itseäni osapreteristiksi, koska mikäli täyspreteristien annetaan se termi omia, kuulostan itse vain osittain harhaoppiselta. Siksi kutsun heitä mieluummin hyperpreteristeiksi, koska he menevät liian pitkälle.

      Sinällään olen kyllä avoin sille, että mikäli voitaisiin uskottavasti osoittaa, että esim. Ilm. 21 pitäisi tulkita sellaisella hermeneutiikalla, joka johtaisi sellaiseen johtopäätökseen, että se on toteutunut, ei minulla olisi mitään ongelmaa sen kanssa. Minua ei huoleta mennä pitkällekin preteristisen tulkinnan suhteen, kunhan Kristinuskon perusopit eivät vaarannu. Ongelma on silloin, kun eskatologiasta tulee kaiken määräävä ”hobby horse”, eivätkä muut kristinuskon perustotuudet saa siltä enää tilaa, eivätkä ole sopusoinnussa sen kanssa.

      Preteristeistä olen itse oppinut eniten sellaisilta nimiltä kuin Gary DeMar, Kenneth Gentry, Steve Gregg ja Hank Hanegraaff. Mielestäni myös hyperpreteristejä kannattaa kuunnella, mutta varauksella – täytyy olla tukevasti juurtunut Kristukseen ja sekä jumala- että pelastusopin pitää olla erittäin hyvin hallussa. Hyperpreteristeistä yksi nousee ylitse muiden ja hän on Don K. Preston. Häneltä voi oppia paljonkin, kunhan on kriittinen. Jos epäilyttää, kannattaa passata.

      Suomeksi ei preterismiä koskevaa materiaalia valitettavasti juuri ole.

      Tykkää

  3. Tässä kirjoituksessa oli tiettyjä ongelmia. Tässä ei otettu huomioon sitä positiivista puolustusta mikä puoltaa sitä että maantieteellisella Israelilla yhä on rooli, mitä tulee Jumalan suunnitelmiin.

    Room. 9. Ja 11. luku on täynnä asiaa ”maallisen” israelin asemasta. Eksegetiikka on selkeä että kysymyksessä ei ole Kristus, eikä uudenliiton seurakunta. Paavali puhuu omasta heimostaan lihan mukaan.

    (room11.1.”Kysyn siis: ei kai Jumala ole hylännyt omaa kansaansa? Ei toki! Olenhan minäkin israelilainen, Abrahamin jälkeläinen, Benjaminin heimoa. 2 Ei Jumala ole hylännyt kansaansa, jonka hän edeltäkäsin on valinnut.)

    Room. 11.11 ”Kysyn siis: eivät kai juutalaiset sen vuoksi kompastuneet, että he jäisivät maahan makaamaan? Päinvastoin! Heidän lankeemuksensa on avannut pelastuksen muille kansoille, ja näin juutalaiset ovat saaneet aiheen kadehtia niitä. 12 Jos heidän lankeemuksensa on koitunut rikkaudeksi maailmalle ja heidän tappionsa rikkaudeksi kansoille, kuinka paljon enemmän saakaan aikaan heidän täysimääräinen voittonsa!”

    Tunnustetaan kyllä maailman osaksi tullut rikkaus, eikä heidän (Israelin) tappiotatakaan tee kipeetä tunnustaa. Ihmettelen että miksi heidän täysimääräistä voittoaan ei tahdota tunnustaa.

    Jae. 15 ”Jos kerran heidän hylkäämisensä on koitunut maailmalle sovitukseksi, mitä muuta heidän armoihin ottamisensa merkitsee muuta kun elämää kuolleista?

    Raamattu ei suoraan ilmaise Israelin lisäksi olevan toista kansaa nimettynä, jota koskisi tällainen kollektiivinen ”armoihin ottaminen”.

    Israelin pelastuminen.

    25 Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, teidän tulee tuntea tämä salaisuus: paatumus, joka on kohdannut osaa Israelin kansasta, kestää siihen asti kun muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen. 26 Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu:
    — Siionista on tuleva Pelastaja,
    hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
    27 Ja tämä on minun liittoni heidän kanssaan: minä otan pois heidän syntinsä.

    Siinä oli selkeä tulevaisuuteen sijottuva skenaario. Puhutaan jäljelle jääneistä ” koko israel on pelastuva” Enpä tunne historiassa tapahtuneen ”Siionista on tuleva pelastaja. Hän ottaa jumalattomuuden Jaakobista”. Se on tulevaisuutta.

    Ihmettelen kuinka paljon sitä omaa viisautta täytyy olla päässä, ettei tämän verran voi antaa sijaa Jumalan viisaudelle, ” Israelia on osaksi kohdannut paatumus HAMAAN SIIHEN ASTI kun pakanoiden luku on sisälle tullut”
    Voidaan miettiä erikseen, mitä tarkoittaa ”pakanoiden sisään tulemisen luvulla” Mutta tämän aiheen kannalta on olennaista että asiantilalle on asetettu selkeä takaraja.

    Tykkää

  4. Minä en ole koskaan jaksanut Isrsel-hömpötystä ja tuntenut huonommuutta, kun minua lähinnä ärsyttää Israel-illat ja hypetykset. Kirjoitusesi avasi silmäni, en olekaan ainut, joka ei ole samaa mieltä tämän Israel-asian kanssa. Luulin olevani ainut!!! Anyway, teen ensi keväänä pyhiinvaelluksen Israeliin toukokuussa 2019, koska siellä on euroviisut!!!!

    Tykkää

  5. Ei ole olemassa kahta pelastustietä. Kristuksella on vain yksi ruumis.
    Jos juutalaiset haluavat pelastua, heidän täytyy tulla oksastetuksi siihen samaan Öljypuuhun kuin muutkin uskovat.

    On aivan omituinen se yleisesti esillä pidetty ajatus, että juutalaiset jäisivät tänne maan päälle saarnaamaan, kun alkaa Karitsan häät.
    Raamattu ei puolla kahden vaimon ajatusta.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s