Israel – jo 70 vuotta, eikä vieläkään mitään

Niin kauan, kuin vuotta 2018 on jäljellä, on blogistilla vielä aikaa tökätä keppinsä ampiaispesään, joka on nykyisen Israelin valtion 70-vuotisjuhlavuosi. Asia on noteerattu laajasti maailman evankelisissa piireissä ja myös Ristin Voitto on pyhittänyt asialle palstatilaa. Mutta on se vaan jännää, että nyt kun jo vuodesta 1970 lähtien ollaan istuttu kuin muurahaispesässä, että tuleeksejotuleeksejotuleeksejo, joidenkin innostus alkaa hiipua ja vaihtoehtonäkemyksiä nousta esiin. Tästä oli huolissaan esimerkiksi Fidan juutalaistyön asiantuntija Harri Kröger, jonka mukaan:

Jotkut nuorehkot Sanan opettajat eivät näe Israelilla olevan oikeastaan mitään erityistä roolia tulevaisuudessa. Heidän lähtökohtansa näyttäisi olevan vain israelin historiallisten vääryyksien korjaaminen.

Ihmettelyä on herättänyt esimerkiksi Julle Partasen RV-TV:n haastattelussa esittämä Israelin asemaa ja sen eskatologista näkymää kyseenalaistava asenne. Ehkä erikoisin väittämä oli se, että Israel ajan kellona olisi hävinnyt ja se olisi enää ”uskovien Disneyland”. (RV 19/2018, s. 3)

Että mitä, eivätkö kaikki uskokaan oikein, kuten minä?!

Voisiko ajan kellon häviäminen johtua siitä, että kaikki ensisijaiset merkkivuodet ovat tulleet ja menneet, eikä mitään ole tapahtunut? Ei ole nähty juutalaisten massakääntymistä Kristuksen puoleen, ei tulevaisuuden dystooppisen globaalin diktatuurin esiinnousua, ei maailmanlaajuista yhteisen elektronisen maksuvälineen implementaatiota, ei kolmatta temppeliä, ei salaista ylöstempausta, eikä kataklysmistä maailmanloppua. Eikö se ollut niin, että ”se sukupolvi, joka näkee Israelin valtion perustamisen, ei katoa, ennen kuin ’kaikki nämä’ tapahtuvat”? Sukupolvenhan piti olla 40 vuotta. Onko se kuitenkin 70-80 vuotta? Olen nähnyt myös esitettävän, että se olisi 120 vuotta. Odotammeko vielä siihen saakka, että viimeiset 1948 elossa olleet juutalaiset ovat kuolleet pois?

Sukupolven pituuden ongelma on jo ratkaistu varsin nerokkaasti: vääntämällä kieroon Raamatun Sana ja väittämällä, että se onkin juutalainen kansa, joka ei katoa, eikä tämä sukupolvi (Matt. 24:34), vaikka sellaiselle tulkinnalle ei ole edellytyksiä. C.S. Lewis totesi aikoinaan, että Matt. 24:34 on Raamatun noloin jae. Väittelyssään Douglas Wilsonia vastaan tunnettu ateisti Christopher Hitchens niin ikään vetosi tuohon jakeeseen. Wilson ei epäröinyt, vaan pisti Hitchensille luun kurkkuun: Jeesus tuli ja tuomitsi Jerusalemin vuonna 70 ja toteutti siten kaiken, mistä hän puhui.

Ihminen ei historiasta opi ja siksi hän tuijottaa edelleen vuosilukuja ja taivaan merkkejä. Tulevaisuudessa riittää edelleen merkkivuosia odotettavaksi.

  • Vuonna 2037 on kulunut 70 vuotta vuodesta 1967. Ei mitään.
  • Vuonna 2048 on kulunut 100 (koska sata on vaan niin sata) vuotta Israelin perusteella. Ei mitään.
  • Vuonna 2067 on kulunut 100 vuotta vuodesta 1967. Ei mitään.
  • Vuonna 2068 on kulunut 120 vuotta Israelin perustamisesta. 120, koska Nooa rakensi arkkia 120 vuotta ja maailma on tulelle talletettu jne. Ei mitään.
  • Vuonna 2087 on kulunut 120 vuotta vuodesta 1967. Ei mitään.
  • Vuonna 2092 on kulunut 144 vuotta vuodesta 1967. 144, koska se on 144 000 tuhannesosa. Ei mitään.
  • Vuonna 2111 on kulunut 144 vuotta vuodesta 1967. Ei mitään.
  • Vuonna 2398 on kulunut 450 vuotta vuodesta 1948. 450, koska se on arvioitu intertestamentaalisen ajan pituudeksi. Hohhoijjaa.
  • Vuonna 2438 on kulunut 490 vuotta vuodesta 1948. 490, koska niin monta kertaa Jeesus velvoittaa antamaan anteeksi ja Hän katsoo sillä perusteella olleensa jo riittävän kärsivällinen. Krooh. Pyyh.

En keksi (enkä jaksa) enempää.

Kun ennustuksen epäonnistuvat, keksitään uusia ja vanhat unohdetaan kaikessa hiljaisuudessa. Evankelisen kristityt läähättävät kieli pitkällä kuin yli-innokkaat koirat ennustuksen ja profetian perään, eivätkä meinaa saada tarpeekseen.

Kristityt kulkevat heksagrammit kaulassaan ja IDF-lippikset päässään. Minulle on väitetty, että Israelin siunaaminen edesauttaa armolahjojen esiintymistä seurakunnassa. Israeliin matkustetaan suunnilleen samalla fanaattisuudella kuin muslimit Mekkaan. Ostetaan kuolleen meren tököttejä, pidetään Israel-iltoja, luetaan Jonathan Cahnin kirjoja, töötötellään soofareihin, heilutellaan lippuja, tuijotetaan vuosilukuja ja verikuita…

Aikalisä!

Nykymuotoisella Israelin valtiolla ei ole minkäänlaista profeetallista taikka pelastussuunnitelmallista merkitystä. Siinä. Sanoin sen. Se on sekulaaris-juutalainen ja antikristillinen valtio, jossa evankeliointi on kielletty ja jonka eräs merkittävimmistä kaupungeista on tituleerattu maailman homopääkaupungiksi. Boston Globe kutsui Tel-Avivia ”maailman homoimmaksi kaupungiksi”. Israelin aborttitilastot ovat rumemmat kuin Suomen, sekä absoluuttisesti että varsinkin väkilukuun suhteutettuna. En siunaa.

Olisi korkea aika kääntää huomio pois kultaisesta vasikasta suurempaan hengelliseen todellisuuteen. Mikä, oikeammin: kuka, on todellinen Israel?

Matt. 2:15 Matteus lainaa Hoosean kirjan kohtaa 11:1. Hoosea 11:1 on literalistien painajainen ja loputtoman päänpyörittelyn ja käsienlevittelyn aihe. Kyseinen kohta ei nimittäin puhu messiaasta, vaan Israelista kansana. Silti Matteus soveltaa sitä Kristukseen. Jos hyväksymme Pyhän Hengen innoittaman apostolisen tulkinnan (kuten meidän tulisi), silloin Kristus on tosi Israel! Kuka siis on todellinen Israelilainen?

Joh. 8:38 Jeesus sanoo fariseuksille, syntyperäisille juutalaisille: ”Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.” ja jakeessa 44: ”Te olette isästä perkeleestä”. Room. 2:28-29 Paavali kirjoittaa, että todellinen juutalainen on sellainen, jolla on ”sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa”. Ilm. 2:9 Jeesus puhuu niistä, jotka väittävät olevansa juutalaisia, mutta ovat ”saatanan synagooga”. Ef. 2:12 Paavali kirjoittaa, että joka on ilman Kristusta, on myös ”vailla Israelin kansalaisoikeutta”.

Näin siis se, joka on Kristuksessa, on todellinen Israelilainen. Jumalalla on vain yksi valittu kansa ja se on Israel. Israelin kuningas, kiistaton yksinvaltias ja ylidiktaattori on Herra Jeesus Kristus. Joka on Kristuksessa, on Israelin kansalainen ja todellinen Israelilainen. Ei ole mitään Israelille annettuja lupauksia, jotka eivät koske kaikkia, jotka ovat Kristuksessa. Sen todistaa Paavali:

16. Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: ”Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani”. (Hes. 37:27)
17. Sentähden: ”Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
18. ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias”. (Jes. 52:11, 43:6)

2. Kor. 6:16-17

Mitä voi sanoa vastaan, kun Apostoli jälleen Pyhän Hengen innoittamana soveltaa Vanhan testamentin lupauksia, jotka on annettu Juudalle Israelille, Jumalan valittuihin, Kristuksen omiin, pyhään seurakuntaan?

Antisemitismiä! Korvausteologiaa! Todellako?

Minun puolestani kuka tahansa on täysin vapaa liittymään Suomi-Israel-seuraan, matkustamaan Israeliin – minäkin haluaisin siellä joskus käydä – sivellä itseään kuolleen meren mudalla ja tanssia klezmerin tahdissa niin paljon kuin sielu sietää. Mutta sen hengellistämistä en siedä, että minä en Israel-hömppään mukaan lähde. Minä en esitä, että minulla olisi vastaukset lähi-idän poliittisiin pattitilanteisiin, enkä suostu menemään mukaan yksipuoliseen Israel-vihaan, enkä myöskään varauksettomaan Israel-fanitukseen. Se on maailmallinen valtio muiden joukossa, eikä mikään profetian täyttymys.

Raamatun Sana oikein tulkittuna todistaa, että Jumalan kansa on aina ollut ja on aina oleva yksi, armosta valittu ja verellä ostettu Kristuksen morsian, kaikista kansakunnista, kielistä ja heimoista (Ilm. 7:9) – myös juutalaisista.

22 kommenttia artikkeliin ”Israel – jo 70 vuotta, eikä vieläkään mitään

  1. Kiitos tästä(kin).
    Itselläni on myös hautumassa Israel-aiheinen blogiteksti ja ehkä uskallan vääntää sen eetteriin, vaikka sitten minut varmaan erotetaankin suvusta.

    Tykkää

  2. Tervehdys! Oon lukenut kirjoituksiasi paljon, ja ne on avannut mun silmiä. Kiitos siitä. Jumala on selvästi siunannut sua ymmärryksellä. Sanot olevasi preteristi. Ilmestyskirja on vaivannut päätä viimeaikoina ja olen yrittänyt löytää netistä perusteluja preterismille. Suomen kielisenä en ole löytänyt oikeen yhtään mitään, ja englannin kieli sujuu niin surkeasti etten ole saanut irti mitään niistä kirjoituksista/videoista joita olen löytänyt. Preterismi kuitenkin kiinnostaa, koska lähes kaikki futuristit jotka opettavat ilmestyskirjaa ovat lähtökohtaisesti niin epäjohdonmukaisia kaikessa muussakin Raamatun selityksissään etten jaksa antaa heidän opetuksilleen mitään painoarvoa. Preterismissä vaan on paljon kysymysmerkkejä mitä en ymmärrä. Yhtenä mainittakoon ilmestyskirjan luku 21. Eikö preteristit ymmärtääkseni (korjaa jos olen väärässä) usko KAIKKIEN ilmestyskirjan ennustusten jo tapahtuneen? Tässä luvussa kuitenkin puhutaan uudesta Jerusalemista, jossa ei ole enää itkua eikä kuolemaa, sillä kaikki entinen on mennyt. Eihän tällaista voi väittää vielä tapahtuneeksi? Tai Kristuksen toinen tuleminen maan päälle? Kuten jo sanoin, en tiedä preteristien perusteluista juuri mitään, mutta kovasti tahtoisin niitä kuulla, sillä arvostan monien preteristiksi julistautuvien Raamatun selityksiä muissa aihealueissa kuin ilmestyskirjassa. Osaisitkohan sinä suositella ja kertoa mitään suomen kielistä kirjaa/nettikirjoitusta/videota yms. jossa tästä aiheesta kerrottaisiin? Tai osaisitko itse kertoa ymmärtämättömälle preteristien näkemyksistä? En tahdo olla vaivaksi jos on kiireistä, mutta arvostaisin suuresti jos jaksaisit vastata ja vähän valaista asiassa. Tai jos tietäisit mahdollisesti jonkun lähteen josta suomeksi voisi asiaa tutkia? 🙂

    Tykkää

    • Kun sanon olevani preteristi, tarkoitan sitä, mitä jotkut kutsuvat osittaiseksi preterismiksi (partial preterism), eli en usko, että ilmestyskirjan 21. luku ja Kristuksen lopullinen tuleminen ovat toteutuneet. On nimittäin myös ns. täyspreterismi (full preterism) tai hyperpreterismi ja he todellakin uskovat, että kaikki on toteutunut ja täytetty. Täyspreterismi on monenkirjava sakki, joilla on monenlaisia painotuksia ja erikoisuuksia, mutta tyypillisiä ovat ruumillisen ylösnousemuksen ja Kristuksen ruumiillisuuden kieltäminen. Siitä syystä täyspreteristit täytyy valitettavasti tuomita harhaoppisiksi. En itse kutsu itseäni osapreteristiksi, koska mikäli täyspreteristien annetaan se termi omia, kuulostan itse vain osittain harhaoppiselta. Siksi kutsun heitä mieluummin hyperpreteristeiksi, koska he menevät liian pitkälle.

      Sinällään olen kyllä avoin sille, että mikäli voitaisiin uskottavasti osoittaa, että esim. Ilm. 21 pitäisi tulkita sellaisella hermeneutiikalla, joka johtaisi sellaiseen johtopäätökseen, että se on toteutunut, ei minulla olisi mitään ongelmaa sen kanssa. Minua ei huoleta mennä pitkällekin preteristisen tulkinnan suhteen, kunhan Kristinuskon perusopit eivät vaarannu. Ongelma on silloin, kun eskatologiasta tulee kaiken määräävä ”hobby horse”, eivätkä muut kristinuskon perustotuudet saa siltä enää tilaa, eivätkä ole sopusoinnussa sen kanssa.

      Preteristeistä olen itse oppinut eniten sellaisilta nimiltä kuin Gary DeMar, Kenneth Gentry, Steve Gregg ja Hank Hanegraaff. Mielestäni myös hyperpreteristejä kannattaa kuunnella, mutta varauksella – täytyy olla tukevasti juurtunut Kristukseen ja sekä jumala- että pelastusopin pitää olla erittäin hyvin hallussa. Hyperpreteristeistä yksi nousee ylitse muiden ja hän on Don K. Preston. Häneltä voi oppia paljonkin, kunhan on kriittinen. Jos epäilyttää, kannattaa passata.

      Suomeksi ei preterismiä koskevaa materiaalia valitettavasti juuri ole.

      Tykkää

  3. Tässä kirjoituksessa oli tiettyjä ongelmia. Tässä ei otettu huomioon sitä positiivista puolustusta mikä puoltaa sitä että maantieteellisella Israelilla yhä on rooli, mitä tulee Jumalan suunnitelmiin.

    Room. 9. Ja 11. luku on täynnä asiaa ”maallisen” israelin asemasta. Eksegetiikka on selkeä että kysymyksessä ei ole Kristus, eikä uudenliiton seurakunta. Paavali puhuu omasta heimostaan lihan mukaan.

    (room11.1.”Kysyn siis: ei kai Jumala ole hylännyt omaa kansaansa? Ei toki! Olenhan minäkin israelilainen, Abrahamin jälkeläinen, Benjaminin heimoa. 2 Ei Jumala ole hylännyt kansaansa, jonka hän edeltäkäsin on valinnut.)

    Room. 11.11 ”Kysyn siis: eivät kai juutalaiset sen vuoksi kompastuneet, että he jäisivät maahan makaamaan? Päinvastoin! Heidän lankeemuksensa on avannut pelastuksen muille kansoille, ja näin juutalaiset ovat saaneet aiheen kadehtia niitä. 12 Jos heidän lankeemuksensa on koitunut rikkaudeksi maailmalle ja heidän tappionsa rikkaudeksi kansoille, kuinka paljon enemmän saakaan aikaan heidän täysimääräinen voittonsa!”

    Tunnustetaan kyllä maailman osaksi tullut rikkaus, eikä heidän (Israelin) tappiotatakaan tee kipeetä tunnustaa. Ihmettelen että miksi heidän täysimääräistä voittoaan ei tahdota tunnustaa.

    Jae. 15 ”Jos kerran heidän hylkäämisensä on koitunut maailmalle sovitukseksi, mitä muuta heidän armoihin ottamisensa merkitsee muuta kun elämää kuolleista?

    Raamattu ei suoraan ilmaise Israelin lisäksi olevan toista kansaa nimettynä, jota koskisi tällainen kollektiivinen ”armoihin ottaminen”.

    Israelin pelastuminen.

    25 Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, teidän tulee tuntea tämä salaisuus: paatumus, joka on kohdannut osaa Israelin kansasta, kestää siihen asti kun muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen. 26 Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu:
    — Siionista on tuleva Pelastaja,
    hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
    27 Ja tämä on minun liittoni heidän kanssaan: minä otan pois heidän syntinsä.

    Siinä oli selkeä tulevaisuuteen sijottuva skenaario. Puhutaan jäljelle jääneistä ” koko israel on pelastuva” Enpä tunne historiassa tapahtuneen ”Siionista on tuleva pelastaja. Hän ottaa jumalattomuuden Jaakobista”. Se on tulevaisuutta.

    Ihmettelen kuinka paljon sitä omaa viisautta täytyy olla päässä, ettei tämän verran voi antaa sijaa Jumalan viisaudelle, ” Israelia on osaksi kohdannut paatumus HAMAAN SIIHEN ASTI kun pakanoiden luku on sisälle tullut”
    Voidaan miettiä erikseen, mitä tarkoittaa ”pakanoiden sisään tulemisen luvulla” Mutta tämän aiheen kannalta on olennaista että asiantilalle on asetettu selkeä takaraja.

    Tykkää

  4. Minä en ole koskaan jaksanut Isrsel-hömpötystä ja tuntenut huonommuutta, kun minua lähinnä ärsyttää Israel-illat ja hypetykset. Kirjoitusesi avasi silmäni, en olekaan ainut, joka ei ole samaa mieltä tämän Israel-asian kanssa. Luulin olevani ainut!!! Anyway, teen ensi keväänä pyhiinvaelluksen Israeliin toukokuussa 2019, koska siellä on euroviisut!!!!

    Tykkää

  5. Ei ole olemassa kahta pelastustietä. Kristuksella on vain yksi ruumis.
    Jos juutalaiset haluavat pelastua, heidän täytyy tulla oksastetuksi siihen samaan Öljypuuhun kuin muutkin uskovat.

    On aivan omituinen se yleisesti esillä pidetty ajatus, että juutalaiset jäisivät tänne maan päälle saarnaamaan, kun alkaa Karitsan häät.
    Raamattu ei puolla kahden vaimon ajatusta.

    Tykkää

  6. Millä perustelet, että täyspreteristit menevät liian pitkälle? Osittaiset preteristit, joksi itsesi sanojesi mukaan luet, eivät ole mitään preteristejä. Jos perustelet asiaasi kysymyksessä sillä, että apostolinen tai nikean tunnustus sanovat sitä ja tätä, niin huomauttaisin, ettei ne tunnustukset ole Jumalan sanaa. Apostolit eivät niitä kirjoittaneet, vaan paremminkin esi-katoliset. Me oikeasti elämme nyt uudessa taivaassa ja maassa, jotka ovat hengellisiä, eikä mitään kirjaimellisia. Vai odotatko että suuri kuutio laskeutuu maahaan? Tämä suuri kuutio kuvaa Jumalan suuruutta, mikä mainitaan Efesolaiskirjeessä. Miksi Jumala sanoo, että maa pysyy ikuisesti (katso Saarnaajan kirjaa)? Pitää miettiä, että jos Ilmestyskijra sanoo, että Jeesus tulee pian, niin se tarkoitti sen aikalaisille, että Hän tulee pian. Vai odotatko, että Timoteus tulee pian Filipin seurakuntaan? Paavali käyttää samaa sanaa, mitä Ilmestyskirja käyttää ensimmäisissä jakeissa.

    Ilmestyskirja on jo täyttynyt. Nyt meidän pitää elää vain Jumalan yhdeydessä, eikä odotella mitä kamalaa pian tapatuu.

    Tykkää

    • En perustele teologisia kantojani millään ihmisten kirjoittamalla tunnustuksella. Sen sijaan tunnustukset piirtävät kuvan siitä, mitä kristityt ovat historiallisesti uskoneet ja ketä sillä perusteella voi pitää kristittynä. En odota taivaasta laskeutuvia kuutioita, enkä kolmatta temppeliä, mutta en sen puoleen myöskään mitään lopunajan maailmanvaltiota enkä mikrosiruja. Odotan luomakunnan restoraatiota, en sen tuhoa. Uskon, että kun Jeesus sanoi tulevansa pian, Hän tarkoitti mitä sanoi. Uskon, että kun Hän puhui ”tästä sukukunnasta”, joka ei katoa, ennen kuin ”kaikki nämä” ovat tapahtuneet, Hän tarkoitti mitä sanoi. Pian on pian, kaikki on kaikki ja tämä on tämä. Silti kaiken tämän valossa uskon, että on tuleva Jumalan säätämä päivä, jona Hän on tuomitseva kaikki maailman ihmiset (Apt. 17:31). Uskon, että tuona päivänä kuolleet herätetään; ”jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.” (Joh. 5:29) Hyperpreteristit käsittääkseni kieltävät ruumiillisen ylösnousemuksen. Kristus on herätetty ”ensimmäisenä kuoloon nukkuneista”. Ellei meitä herätetä samoin, ei Häntäkään ole herätetty, jolloin uskomme on turha ja me olemme maailman säälittävimpiä idiootteja (1. Kor. 15). Niin ollen se, joka kieltää ruumiillisen ylösnousemuksen, ei ole kristitty.

      Mitä uuteen taivaaseen ja uuteen maahan tulee, Doug Wilson vastaa myöntävästi kysymykseen, elämmekö niissä. Hän ei ole hyperpreteristi. Hänen perustelunsa eivät ole minulle ongelma, mutta yritän välttää sanomasta liikaa, koska en ole itse riittävän varma omasta kannastani. Uskon, että Ilmestyskirja kuvaa pitkälti vanhan liiton tuhoa ja Jumalan kostoa, jossa Hän toteutti lopullisesti sen, millä Hän uhkasi Israelia 5. Moos. 28. En kuitenkaan usko, että se on ainut asia, josta Ilmestyskirja puhuu. Kolmella ensimmäisellä luvulla ei esimerkiksi ole mitään tekemistä vuoden 70 tapahtumien kanssa. En näe syytä, miksei osia ilmestyskirjasta voi tulkita siten, että ne koskisivat aikoja ja tapahtumia vuoden 70 jälkeen. Mikäli joku eksegeettisesti haluaa argumentoida, että Ilmestyskirja on kokonaisuudessaan täyttynyt, se itsessään ei edelleenkään minua häiritse.

      Tykkää

  7. Jeesus sanoo tulevansa pian takaisin, ja Hän sanoo sen Ilmestyskirjan seitsemälle seurakunnalle, joita ei ole enää olemassa. Paavali sanoo, että Timoteus tulee pian Filippin seurakunnalle. Kreikankieliset ilmaukset ovat identiset. Odotammeko edelleen Timoteuksen saapumista Filippiin ja Jeesuksen ilmestymistä?
    Vastauksestasi jää epäselväksi nyt, miten täyspreteristit menevät liian pitkälle? Jos meillä on ruummiiline ylösnousemus, niin olemmeko me kuoleman jälkeen edelleen haudassa ja sieltä meidät sitten nostetaan liharuumiissa ylös? Jos nyt kuolet, niin oletko tiedottomassa tilassa, kunnes sinut herätetään, vai menetkö suoraan Jumalan luokse? Jos menet Jumalan luokse, niin silloin ylösnousemus on jo tapahtunut. Odotammeko vielä jotai viimeistä tuomiota?

    Tykkää

    • Emme tietenkään odota Timoteuksen saapumista Filippiin, emmekä myöskään Jeesuksen tulemusta, siltä osin kuin Hänen tulemuksensa on Matt. 24 tuomionjulistuksen toteutuma. Mutta kuten jo Raamatulla perustellen selitin, on tuleva päivä, jona Jumala tuomitsee koko maailman ja kuolleet herätetään. Eli kyllä, odotamme viimeistä tuomiota. Uskon, että siihen liittyy Jeesuksen ruumiillinen paluu maan päälle Apt. 1:11 mukaisesti. Sen kaltaista tulemusta ei vielä ole nähdäkseni tapahtunut, joten sen kaltaista tulemusta odotan.

      Kuten myös mielestäni ihan selvästi toin esille, hyperpreteristit käsitykseni mukaan kieltävät ruumiillisen ylösnousemuksen. Ruumiin ylösnousemus on luovuttamaton kristillinen totuus. Joka ei usko sitä, menee liian pitkälle. Jos koet, että se ei ole oikea kuva siitä, mitä sinä henkilökohtaisesti uskot, ole hyvä ja kerro, mitä uskot, niin kanssasi on helpompi vuorovaikuttaa. Esimerkiksi jos olet sitä mieltä, että tietoinen olotila Jumalan luona ratkaisee, onko ylösnousemus jo tapahtunut, miten selität, että ryövärille ristillä Jeesus sanoo: ”tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa”, mutta toisaalta Hymeneuksesta ja Filetuksesta Paavali kirjoittaa: ”[he] ovat totuudesta eksyneet, kun sanovat, että ylösnousemus jo on tapahtunut”? Mikäli tietoinen eksistenssi Jumalan läsnäolossa on ylösnousemuksen määritelmä, silloin ryöväri oli jo kokenut ylösnousemuksen, enkä näe mitään syytä, miksei se pätisi kaikkiin uskossa kuolleisiin – ja miksei epäuskossakin. Sinun on myös selitettävä marttyyrien rooli Ilm. 6:6, että Johannes näki heidän sielunsa alttarin alla, ja mitä tarkoittaa, että he ”virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta” – tapahtuma, josta Raamattu käyttää nimitystä ensimmäinen ylösnousemus (Ilm. 20:4-5).

      Tykkää

      • Sori väliin kommentointi, mutta mitä tarkoitat kun sanot ”emmekä myöskään Jeesuksen tulemusta, siltä osin kuin Hänen tulemuksensa on Matt. 24 tuomionjulistuksen toteutuma”?

        Siis ymmärsinkö oikein, että mielestäsi matt. 24 ei puhu viimeisestä tuomiosta?
        Sanoit uskovasi kuitenkin, että viimeiseen tuomioon liittyy Kristuksen ruumiillinen paluu maan päälle apt. 1:11 mukaisesti. Mistä matt. 24 sitten puhuu, jos ei tästä samasta tapahtumasta josta myös apt. 1:11?

        Tykkää

      • Uskon, että Matt. 24 puhuu Israelin tuomiosta. Kuten selitin Karlille, uskon, että kun Jeesus sanoo jakeessa 39, että ”tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat”, Hän tarkoittaa mitä sanoo. Eli siis ”kaikki” on kaikki jakeesta 1 jakeeseen 39.

        Tykkää

  8. Israelin kansaan (joista kirjoitan myös termillä ”juutalaiset”) ja fyysiseen valtioon ”Israel” liittyy paljon sellaista, mikä menee viheltäen lujaa yli Raamatun. Israelista ja israelilaisista näyttää tulleen joillekin pakana-kristityille epäjumala, jolloin koko uskon fokus on heissä. Jos kaikki uudestisyntyneet (Jeesukseen uskovat) juutalaiset eivät halua muuttaa hajaannuksesta takaisin Israelin valtioon, pakkoko heitä on sinne väkisin palauttaa?!?

    Raamattu on kuitenkin yksiselitteinen, että juutalaisten kautta on tuleva maailmaan messias, pelastaja. Juutalaiset ovat Jumalan valittu kansa, jonka kautta tuli laki ja muut asiat hyvin näkyväksi, konkreettiseksi pakanoille. Juutalaisten kautta syntyi myös Jeesus Kristus. Kaikki juutalaiset eivät tunne Jeesusta, pelastajaa, ja he valitettavasti odottavat kuningasta vielä tulevaksi. Synti on syntiä, tekee sitä sitten muslimi, juutalainen, kristitty, hindulainen tai kuka hyvänsä. Osa juutalaisista elää samanlaisessa synnissä epäuskonsa tähden kuin useat muutkin ihmisryhmät! Ei Raamattu päästä juutalaisia yhtään sen vähemmällä kuin muitakaan ihmisiä.

    Tuo juutalaisten ihmisryhmä ei ole joukko ”ufoja”, joita pitäisi käsitellä silkkihansikkain. Israelissa kerran lomailleena silti tiedän, että osa uutisoinnista (varsinkin HS:n ja YLE:n suoltamasta) on poliittisesti värittynyttä juutalaisten ja koko Israelin valtion haitaksi. Eli uutiset usein esittävät islaminuskoiset/ palestiinalaiset uhreina – kun taas juutalaiset ovat se paha ihmisryhmä, jotka ”riistävät” muslimeita. Tuskin 100%:sti puolueetonta uutisointia siltä alueelta saakaan. Hyvä on silti muistaa, kuka ja miten uutiset, tilastot ja tutkimukset esitetään!

    Mitä taas tulee Raamatun lupaukseen, Jumala lupasi juutalaisille maan, konkreettisesti. Onko lupaus kumottu? Jos sanotaan, ettei nykymuotoiselle Israelin valtiolle ole perusteita, Raamattuun peilaten ei ole myöskään useille muille hallintomuodoille ja muillekaan nykyasioille perusteita. Jos ”Luvattu maa” sitten on fyysisten valtionrajojen ja aitojen sisäpuolella, onko se joltain pois – paitsi heiltä, ketkä vihaavat juutalaisia? Se, etteivät todellakaan kaikki juutalaiset tunne Kristusta messiaanaan, ei tee silti tyhjäksi Jumalan lupausta. Vai? Minun mielestäni on oikeudenmukaista, että natsien vainoissa ja kidutuksissa laajamittaisesti hyväksikäytetylle, tapetulle, raiskatulle ja tuhotulle ihmisryhmälle annetaan valtio, jossa he saavat elää. Onko natsiajan tuhoista liian kauan, jotta vuonna 2018 ihmisten muistista on pyyhkiytynyt heidän kärsimyksensä? (Samalla tavalla minä ja perheeni emme ole sotineet Suomen itsenäisyyden puolesta, mutta saamme nauttia sen työn hedelmää. Pitäisikö Israelin valtio siis lakkauttaa?)

    Mitä tulee taas päivämäärien laskemiseen ja ennustamisiin (esim. Jeesuksen paluusta)… Se, ettei tietyt asiat ole tapahtunut ajan X kuluessa, ei tarkoita, etteikö se tapahtuisi. Siksi minun mielestäni osoittaa ylpeyttä tehdä edes puolihuumorilla listoja tulevista tapahtumista, kun ”mitään ei tapahdu vuosina 2037, 2067, 2092…”. Minulla ei ole varaa sanoa, tuleeko Jeesus takaisin (tai tapahtuuko joku muu asia), tunnin, vuoden tai kenties 450,5 vuoden päästä.

    1.Moos. 12: 3 Jumala lupaa siunaavansa kaikkia, jotka siunaavat Aabrahamia (ja tämän jälkeläisiä…). En osaa sanoa sitä, kuinka paljon armolahjojen ilmenemiseen juutalaisten ja Israelin maan siunaaminen vaikuttaa. Tiedän silti sen, että Jumalaa, Raamattua ja juutalaisia kiroavat ihmiset jäävät häviölle. Kiroajien tappio tulee viimeistäänkin viimeisellä tuomiolla, mutta osa ihmisistä saa kokea sen jo tässä elämässä. Suomessakin rukoillaan Suomen maan (ja konkreettisen viljelyn) puolesta, miksi ei siis Israelin valtion/ maan siunaaminen käsitetään niin usein fanaattisuutena ja sekopäisenä Israel-faniutena?

    Mitä tulee Israeliin ”ajan kellona”, Mark Biltz opettaa asiasta selkeästi. Hän on listannut (tai löytänyt listan) verikuista ym. ja suhteuttanut ne heprealaiseen kalenteriin. Nykyään pystytään tietokoneella laskemaan auringon ja kuun pimennykset kaiketi eteenpäinkin. Kiistatonta on, että tietynlaiset ajan ilmiöt ovat tihentyneet vuosisatojen kuluessa (vrt. Raamatun kuvaus lopunajan synnytystuskista). Biltz ei anna mitään päivämäärää Jeesuksen paluusta tai mistään muistakaan lopunajan tapahtumista, mutta hän ei kiistä juutalaisten vaikutusta (tai Israelin valtion merkitystä?) nyky-kristityille.

    On myös totta, että todellinen juutalainen (eli israelilainen) on sydämen ympärileikkauksella leikattu, mutta kyllä pakana-kristityt oksastetaan juutalaiseen sukupuuhun, ei toisinpäin. Vaikka kaikki on täydellistä ja kokonaista Jeesuksessa Kristuksessa, missä juutalaiset ja pakana-taustaiset kristityt tulevat täydeksi, Jumala on valinnut silti yhden kansan ilmentämään tätä kaikkea. Se, etteivät juutalaiset itse tajua sitä, millaisen armon ovat saaneet, on suuri sääli.

    Tykkää

  9. Ehkäpä tällaisessa, tunteita nostattavassa keskustelussa menee helposti puurot ja vellit sekaisin. Itse näen hyväksyttävänä asiana (ja tuskin tällä palstalla kukaan muukaan tätä kieltää), että vainotulle kansalle annetaan alue, jossa saisivat asua vapaasti, täysin rauhassa. Historia tietenkin osoittaa, ettei asuminen nykyisen Israelin alueella ole ollut täysin mutkatonta kellekään.

    Mutta mitä taas tulee Raamatun profetioilla pelaamiseen, ja siihen pitäisikö uutisia tarkkailla Raamattu toisessa kädessä, en näe Simonin tavoin nykyisellä Israelin valtiolla mitään tekemistä Raamatun ilmoituksen kanssa. Olenko juutalaisvastainen sanoessani näin? En. Tai sitten se riippuu siitä, mitä juutalaisvastaisuudella tarkoitetaan.

    Pikainen katsaus Roomalaiskirjeen kokonaisesitykseen antaa jo hyvän kuvan asiasta. Näen, että evankeliumi kuuluu yhä Uuden liiton puolella meidän pakanoiden tavoin myös juutalaisille (Room.1:16). Kumpikin ryhmä on yhtälailla syntisiä, lunastuksen ja Kristuksen vanhurskauden tarpeessa (Room.2&3). Kumpikin ryhmä liittyy Jumalan kansaan uskon, ei tekojen kautta (Room.4). Laki ei missään vaiheessa ole ollut turha, päinvastoin, sillä se osoittaa syntisen luontomme ja sen kieroutuneet taipumuksemme (Room.7). Jumala valitsi aikoinaan Israelin, tiettyä tarkoitusta varten, otti heidät lapsikseen, osoitti heille kirkkautensa, teki heidän kanssaan liiton ja heistä tuli lihan puolesta Messias (Room.9:4,5). Mutta tätä erityisasemaa ei Uuden liiton puolella rajoiteta vain jollekin tietylle kansanryhmälle tai johonkin tiettyyn maantieteelliseen alueeseen (Room.9). Uuden liiton myötä Jumalan kansan olemuksessa tapahtui muutos. Siinä missä VL:n uskonto oli ”tule ja katso” -luonteista, on se UL:n puolella ”mene ja kerro” -luonteista (Room.10). Onko juutalaisilla sitten mitään roolia Jumalan lunastussuunnitelmassa? Jumala ei ole hylännyt juutalaisia, siitä osotuksena juutalaisen Paavalin kääntymys Kristuksen puoleen (Room.11:1,2). Siinä missä juutalaiset VL:n puolella olivat sitä ”aitoa oikeaa” osaa patriarkkojen ”öljypuusta”, taitettiin heidät siitä pois lankeemuksensa tähden ja meidät ”villit, luonnonvaraiset” pakanaoksat on oksastettu osaksi patriarkoille annettua lupauksen öljypuuta (Room.11:11-22). Mutta liittouskollisuutensa tähden Jumala oksastaa juutalaiset takaisin tähän kantaisille annettuun lupauksen puuhun (Room.11:23,24). Tämän Paavali vahvistaa Jumalan aiemmin annetuilla lupauksilla (Room.11:25-32).

    Tähän jälkimmäiseen kohtaan viitaten, kysymys kuuluukin, onko tämä takaisin”oksastaminen” ylipäätään sitä, jos yksikin juutalainen uskoon evankeliumin vai tarkoittaako tämä, että juutalaiset kansakuntana tulevat uskomaan evankeliumin? Tulkinnan historiassa että tutkimusmaailmassa tässä ei ole yksimielisyyttä. Raja voidaan vetää tietty siihen, ettei yksikään juutalainen pelastu olemalla juutalainen, vaan tarvitsee yhtälailla uskonvanhurskautta Kristuksessa. Mutta mitä sitten tästä eteenpäin, sen ehkäpä tulevaisuus näyttää.

    Mutta mitä sitten tulee näihin yksittäisiin kohtiin VT:ssa, joihin vedotaan kun tahdotaan löytää Raamatulliset perusteet nykyiselle Israelin valtiolle. Keskiössä on monesti Gen 12 ja Gen 15 annetut lupaukset että liiton solmiminen Abrahamin kanssa. Avainkäsitteitä ovat ’maa’ ja ’jälkeläiset/kansa’. On varsin helppo mennä metsään Raamatun kokonaisilmoituksen valossa, jos nämä teemat irroitetaan tästä isommasta kuvasta. Mitä tarkoitan tällä? Uskon, että ainakin suurin osa tätäkin palstaa seuraavista näkee Raamatun yksittäisten teostensa lisäksi yhtenä suurena kokonaisuutena, yhtenä kertomuksena, jolla on alku, loppu ja niiden väliin sijoittuva kehittyvä juonenkulku. Tämä on juuri se Jumalan erityisilmoitus ihmiskunnalle. Hänen ilmoituksensa siitä kuka Hän, mikä on Hänen suhteensa luomakuntaansa ja erityisesti kuvakseen luomaansa ihmiseen, ja kuinka Jumala tuo kaikkein kirkkaimmin esille koko olemuksensa pyhyydessään ja armossaan.

    Tätä kokonaisilmoitusta vasten pitkin Raamatun kertomuksia Jumalan ilmoitus kehittyy asteittain (esim. Hän ei ilmoita Aadamille kaikkea sitä, mitä Hän kolminaisuudessaan oli päättänyt jo ennen maailman luomista). Ja tässä asteittain etenevässä ilmoituksessa toistuu tietyt teemat aika ajoin, jotka saavat ympärilleen muuta lisäainesta, saaden lopullisen huipennuksensa UL:n aattohetkinä Kristuksessa Jeesuksessa. Jeesus itse todisti, että koko VT:n tarkoitus oli hän itse (Joh.5:39; Luuk.24:25-27,44-45).

    MIten tämä on sitten nähtävissä? Kaikki alkaa Edenin puutarhasta, jonne Jumala asetti ”ensimmäisen Aadamin” asumaan. Hän asui luvatussa maassa, palvellen Jumalaa Edenin temppelissä, ollen maan pappi (aluksi synnittömänä olentona heijasti eheää Jumalan kuvaa ja siten edusti Häntä maan päällä), profeetta (sai Jumalalta ilmoituksen välitettäväksi eteenpäin) sekä kuningas (hallinta yli muun luomakunnan). Tämä kaikki kuitenkin rikkoutui ja Jumala antoi lupauksen, että tulisi ’siemen’ (ts jälkeläinen) joka palauttaa kaiken ennalleen. Ihminen menetti alkuperäisen asemansa Jumalan edessä. Hänet karkoitettiin Edenin temppelin Jumalan läsnäolosta, pois pakkosiirtolaisuuteen luvatusta maasta. Kertomus jatkuu hakemalla tätä luvattua jälkeläistä. Ehdokkaita tulee ja menee, mutta oikeaa ei vielä näy. Tällä välin Jumala antaa lupauksen Abrahamille maasta että jälkeläisistä (huom. siunaus jo tässä vaiheessa koskevaksi kaikille kansoille). Pääsy luvattuun maahan tehdään ihmiselle jälleen mahdolliseksi. Ilmoitus kehittyy saaden ympärilleen aineksia pappispalveluksesta, profeettojen virasta ja kuninkaiden hallinnasta luvatussa maassa. Mutta kaikki meni jälleen mönkään. Vai menikö sittenkään? Israelin historia VT:ssa on Jumalan osoitus siitä, ettei ihminen omassa voimassaan, viisaudessa ja vanhurskaudessaan voi korjata sitä minkä aikanaan rikkoi. Sen voi tehdä ainoastaan Hän, joka antoi lupauksen käärmeenmurskaajasta, toisesta Aadamista, UL:n papista, Jumalan lopullisesta profeetallisesta ilmoituksesta, joka on kaikkeuden hallitsija. Vain hän voi tuoda kansansa pakkosiirtolaisuudesta takaisin luvattuun maahan.

    VL:n temppelipalvelus menetti merkityksensä, kun tämä vuodatti oman verensä ja lähetti Henkensä tekemään kansansa sydämet temppelikseen (Ef.2:21,22). VL:n ajatus yhdestä etnisestä kansasta palautui takaisin Abrahamille annettuun lupaukseen kaikkien kansojen siunauksesta (Gal.3:29). UL:ssa pakanoillekin annetaan sama Jumalan kansan nimitykset (Ef.2:11-20; 1.Piet.2:9,10). Evankeliumin yleismaailmallisuuden myötä VL:n ajatus yhdestä maantieteellisestä alueesta laajeni käsittämään kaikki maailman kansat (Matt.28:18-20; Ilm.5:9,10). Todellinen Jerusalem on ylhäällä (Gal.4:26; Ilm.21). Todellisia juutalaisia olemme me, joiden sydämet Jumala on ympärileikannut (Room.2:28,29). Me voimme Jeesuksen veren tähden palvella Jumalaamme temppelin kaikkein pyhimmässä osassa (Hepr.10:19,20).

    Tätä suurta kokonaiskuvaa olen köykäisesti (ja pitkästikin) yrittänyt tässä esittää, jotta Raamattua lukiessamme voisimme todellakin erottaa metsän puilta. Nojautuminen tekstikohtiin ilman tätä kokonaiskuvan hahmotusta Raamatun lukeminen jää hyvinkin pinnalliseksi. Sanottakoon, etten kannata Raamatun tekstien ylihengellistämistä. Uskon Raamatun tulkinnan tapahtuvan ensisijaisesti Pynän Hengen ohjauksella sen omien kirjallisuuslajiensa ehtojen mukaan. Teksti tulee sijoittaa ensin välittömään asiyhteyteensä, mutta se ei voi jäädä ainoastaan siihen. Muutoin emme lue Raamattua sellaisena, kuin Herramme sen näki. Paavalin kirjoittaessa joutsenlauluaan Timoteukselle hän sanoi: ”Olet myös jo lapsuudestasi asti tuntenut pyhät Kirjoitukset (tuolloin VT), jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.” (2.Tim.3:15). Tämän jälkeen tuleekin sitten se miten Raamatulla on jumalallinen alkuperänsä. Mutta joka tapauksessa, tuolloin niin VT:n, kuin tänä päivänä sen kanssa UT:n tehtävä on osoittaa meille Jumalan erityinen, ainutlaatuinen ja lopullinen ilmoitus ihmiskunnalle. Se ei ole jokin maa-alue, joku tietty ihmisryhmä, tai jokin palvontariitti. Se on Jumala itse Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Kun tätä taustaa vasten luemme rukoillen Raamattua, uskon meidän ihastelevan yhä enemmän sitä, kuka Jumala on ja mitä Hän on puolestamme tehnyt.

    Siunausta kaikille ja pahoittelut tästä pitkästä tekstistä…

    Tykkää

  10. ”Ja ennen kaikkea tietäkää se, että viimeisinä päivinä tulee pilkkapuheinensa pilkkaajia, jotka – – sanovat: ’Missä on lupaus hänen tulemuksestansa? – -’ ” (2. Piet. 3:3-)

    * * *

    On erikoista, että joku voi väittää, että Raamatussa Israel-nimellä varustetut kohdat viittaavat yksinomaan Herraan Jeesukseen Kristukseen. Luepa vaikka vain tämä yksi esimerkki, Jes.44:21-22 : ”Muista tämä, Jaakob, sinä Israel, sillä sinä olet minun palvelijani. MInä olen sinut muovannut, sinä olet minun palvelijani. En minä sinua unohda, Israel. Minä pyyhin sinun rikkomuksesi kuin pilven, sinun syntisi kuin sumun, Palaa minun luokseni, sillä minä olen sinut lunastanut,” Miten tämä (rikkonut ja syntinen palvelija) voi viitata Jumalan Poikaan?!

    Jos lukee silmät ja sydän auki profeettakirjoja, havaitsee kyllä, mille Jumalan sydän sykkii. Valitsen mieluummin olla Israel-kysymyksessä Jumalan kanssa samaa mieltä kuin eri mieltä, vaikken soofar-torvea tai valtiolippuja omistakaan.

    MInun toivoni on siinä, että Jumala on liittouskollinen Jumala. Ei hän yhtenä päivänä voi sanoa, että teenpä liiton Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa, ja sitten toisena päivänä sano, että aprillia – ei tuo aiempi liitto enää olekaan voimassa! Jumalan sana on varma ja luotettava, eikä siitä katoa piirtoakaan. Koska Jumala pitää liittonsa Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa, voin varmasti luottaa siihen, että Hänen sanassaan minulle antamansa lupaukset toteutuvat satavarmasti – viimeistään siihen aikaan ja sillä hetkelllä, jonka vain Isä yksin tietää (Matt. 24:36).

    En kuitenkaan palvo Israelia, vaan Herraa Jeesusta Kristusta (Kristus = Voideltu = Messias), joka on Daavidin juurivesa (Ilm. 22:16) ja Leijona Juudan sukukunnasta, joka tulee hallitsemaan iankaikkisesta iankaikkiseen (Ilm.5:5).

    Tykkää

  11. Sori, että palaan asiaan vasta nyt, koska en pahemmin vieraile suomenkielisllä sivuilla usein. VT:n profetiat ovat jo täyttyneet. Hesekiel ja Jeremias kirjoittavat Babyloniassa oleville israelilaisille. Johanneksen Ilmestyskirja on kirjoittettu sen aikaisille ihmisille. Matteus 24, Luukas 21 ja Markus 13 ovat aivan selkeitä siinä, että täyspreteristit eivät mene liian pitkälle. Samon Matteus 28 viimeiset jakeet eivät sano, että ”maailman loppuun” vaan aikakauden loppuun, joka selvästi tarkoittaa sitä, että vanha liitto loppuu joskus. Ristin jälkeen tulee välikausi, joka loppuu temppelin tuhoamiseen. Paavali ja muut apostolit kävivät uhraamassa ja palvomassa temppelissä vielä ristin jälkeen. Miksi? Siksi koska oli vielä siirtymisvaihe menossa. Dispensationalistiset kalvinistit eivät ole kalvinisteja, vaikka haluaisivatkin olla. MacArthurin oppipojat ovat jotain pseudokalvinisteja. Eli Tampereen ja Pietarsaaren ”kalvinistiset” seurakunnat ovat valekalvinisteja. Ei voi olla kalvinisti ja dispensationalisti, se on täysin absurdi ajatus.

    Tykkää

    • Et sanonut tuossa nyt paljoakaan, mistä olisin eri mieltä. Olen niin paljosta täysin samaa mieltä. Mutta minä olen puhunut koko ajan ylösnousemuksesta hyperpreterismin ongelmana. Minä puhun aidasta, sinä aidanseipäästä.

      Kalvinismi on pelkkä soteriologia. Ei ole reilua sinulta väittää, etteivät mainitsemasi henkilöt olisi oikeita kalvinisteja. On asia erikseen, kuinka johdonmukaisesti kalvinismi säätelee muita heidän teologiansa osa-alueita, mutta ei premillenialismi kenestäkään valekalvinistia tee. Sinun pitää ottaa huomioon myös, että esimerkiksi MacArthur ei ole klassinen dispensationalisti, vaan omien sanojensa mukaan ”vuotava”, progressiivinen dispensationalisti.

      Tykkää

  12. Ylösnousemusruumis ei ole Paavalin mukaan samanlainen kuin biologinen ruumis. Se on ruumis kyllä mutta se on hengellinen ruumis. Taivaallinen ruumis on erilainen kuin maallinen ruumis. Tämä käy selväksi kun lukee 1. Kor 15. ja 2. Kor 5. On huomioitava että tämä taivaallinen ruumis on samantyyppinen kuin mitä Jeesuksella oli taivaaseenastumisen jälkeen. Eli semmoinen kuin missä hän ilmestyi Paavalille Damaskon tiellä ja Johannekselle ilmestyskirjan alussa.

    Jeesuksen liharuumiiseen liittyi erillinen profetia, että se ei maatuisi (Apt 2:27, 31). On täysin loogista, näin täytyikin olla, muuten ylösnousemusjulistukselta olisi ollut pohja pois. Mutta muiden ihmisten kohdalla tämä sama ei päde.

    Jeesuksen ruumiin muoto ylösnousemuksen ja taivaaseen astumisen välisenä 40 päivän aikana on mysteeri. Hän ilmestyi lukittujen ovien taakse. Mutta Filippuskin temmattiin pois hoviherran luota. Jeesus myös käveli veden päällä, ennen ylösnousemistaan. Jeesuksen ruumis tuona 40 päivän aikana ei ollut sellainen kirkastettu kuin mitä se oli Kirkastusvuorella tai mitä se oli Damaskon tiellä tai Ilmestyskirjan alussa. Oliko se tässä vaiheessa vai samassa tilassa kuin Lasaruksella ja muuttui vasta taivaaseenastumisessa ? Vai oliko se jo ”lopullinen ylösnousemusruumis” kuitenkin edelleen riisuttuna taivaallisesta kirkkaudesta ? Tähän problematiikkaan ei ole täysin selvää vastausta minulla. Kokonaisuuden kannalta tämä ei ole välttämätön asia tietääkkään…

    Ihmisten kohdalla ylösnousemus on siis ylösnousemus KUOLLEISTA. Siinä Jumala pukee ihmisen hengen ylle taivaallisen ruumiin. Ylösnousemus on siis kyllä siinä mielessä ruumiillinen. Mutta ruumis ei ole siinä mielessä ”biologinen”, että se olisi lihaa ja verta. Ylösnousemus kuolleista ja hengen pukeminen taivaalliseen ylösnousemusruumiiseen on siis eri asia kuin RUUMIIN ylösnousemus.

    Ihmisruumis on jatkuvassa solujen uudistumisprosessissa. Eli kyseessä on maan aineksista luotu keho. Jos vaikka otetaan vaikka Neron vainoissa useamman leijonan syömäksi joutunut kristitty. Hänen ruumiinsa sulautui osaksi leijonien ruumista. Jos kuvitellaan, että nämä leijonat sitten vaikka vapautettiin takaisin luontoon tms. Niin mistä kohdasta tämän kristityn ruumis nousisi ylösnousemuksessa. Ei ylösnousemus ole linkissä ihmisen liharuumiiseen vaikka se Jeesuksen kohdalla niin olikin. Mutta kuten yllä kerroin siitä oli erillinen profetia ja homman piti mennä juuri niin kuin se meni. Mutta muiden ihmisten kohdalla homma menee näin:

    2.Korinttolaiskirje:
    5:1 Sillä me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen majamme hajotetaankin maahan, meillä on asumus Jumalalta, iankaikkinen maja taivaissa, joka ei ole käsin tehty.
    5:2 Sentähden me huokaammekin ikävöiden, että saisimme pukeutua taivaalliseen majaamme,

    Tämä kommenttina näihin keskusteluihin. Alkuperäinen blogiteksti oli hyvä.

    Tykkää

Jätä kommentti