Kaikenlaisia pride-ulostuloja

Kun Päivi Räsänen avaa suunsa tai teroittaa kynänsä, tulee kirkostaeroamispiikki. Se on luonnonlaki, historian ja observaation todeksi osoittama. En tiedä, mitä mieltä Päivi itse siitä on, mutta oma asenteeni on jotakin välinpitämättömän ja positiivisen välimaastosta. Vakaumuksellisten kristittyjen irtautumisen tympeästä sakraaliyhteiskunnan artefaktista näen positiivisena asiana. Jumalattomien ejektoituminen on minulle se ja sama. Eivät he kirkkoon jäämälläkään pelastu. Toki uskon, että extra ecclesiam nulla salus (kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta), mutta silloinkin se ecclesia pitää määritellä.

Räsäsen ja arkkipiispa Tapio Luoman välinen julkinen kanssakäyminen on ollut jokseenkin turhauttavaa seurattavaa. Assosioitumalla pride-tapahtuman kanssa kirkko antaa hyväksyntänsä raamatunvastaiselle elämäntyylille, sanoo Räsänen. Eipäs, vastaa Luoma, haluamme vain näkyä tapahtumassa ja osoittaa sillä, että kirkko on kaikkia varten. Päivin hyvään ja asialliseen avoimeen kirjeeseen minulla ei ole paljoa sanottavaa, paitsi tietysti:

Jeesus on sovittanut kaikkien ihmisten synnit ristinkuolemallaan.

Öhöm, eipäs ole.

Tapio Luoman vastauksessa sen sijaan on enemmän analysoitavaa. Hän sanoo:

Piispainkokous on todennut avioliittoselonteossaan vuonna 2016, että kirkko on kaikkia varten ja että samaa sukupuolta olevat parit ovat tervetulleita kaikkeen kirkon toimintaan.

Öhöm, eipäs ole. Kirkko ei ole kaikkia varten. Kirkko, josta itse käytän nimitystä seurakunta, on kristittyjen koti. Seurakunta on Kristuksen ruumis; kaikki Hänen verellään itselleen ostamansa kaikkialla maailmassa ja kaikkina aikoina. Seurakunta on uusi ihmiskunta Kristuksessa; kaikki ne, jotka ovat syntyneet uudesti ylhäältä ja kuolleet pois Aadamista. Seurakunta manifestoituu ajassa ja avaruudessa nk. näkyvänä seurakuntana, ja minusta tuntuu, että tämä ekklesiologian osa-alue on sekä luterilaisille että vapaakristityille täyttä hepreaa.

Näkyvä seurakunta käsittää kaikki kristyiksi tunnustautuvat tai itsensä mieltävät. Näkyvän seurakunnan jäseneksi liitytään uskontunnustuksen ja kasteen kautta. Mutta kuten huomaamme esimerkiksi taikuri Simonin tapauksesta, uskontunnustus ja kaste eivät itsessään takaa mitään. Simon tunnusti uskonsa ja tunnustuksensa perusteella hänet kastettiin. Ilmeni kuitenkin piakkoin, että hänen motiivinsa olivat väärät, eikä Apostoli Pietari nuhdellut häntä varsinaisesti ystävälliseltä vaikuttavaan sävyyn:

”Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen, koska luulet Jumalan lahjan olevan rahalla saatavissa. Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä. Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa — jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan. Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä.”

Seurakunta ei ole Simonin kaltaisia varten. Seurakunnan sanoma sen sijaan on kaikkia varten ja sanoman tulee olla Kristuksen ja Apostolien esimerkin mukainen. Heidän esimerkkinsä mukainen evankeliumi on hyvä uutinen; ei siitä, että sinä olet arvokas ja että Jumala hyväksyy sinut kaikkine virheinesi; vaan siitä, että Hän on ylösnoussut ja että Hän hallitsee kuninkaana! Tuolla hyvällä sanomalla on implikaatio: käsky kumartaa Kuningasta, nöyrtyä, palvoa Häntä, tehdä parannus, kääntyä pois pahuudesta ja turvata Häneen ainoana, joka voi pelastaa. Tätä sanomaa Pietari saarnasi myös Simonille – senkin jälkeen, kun hänen valhekääntymyksensä oli tullut ilmi.

Totuus on, että Jumala ei hyväksy yhtäkään syntistä, vaan Hän vaatii jokaiselta lakinsa täydellistä pitämistä. Tuo laki vaatii ihmiseltä niin mahdottomia, ettei yksikään ihminen voi sitä pitää. Kukaan ei rakasta Jumalaa kaikesta sydämestään. Se riittää. Unohdetaan kaikki muut synnit hetkeksi. Se riittää! 

Koska kukaan ei pidä lakia, kaikki ovat iankaikkisen kadotustuomion alaisia. He ovat rikkoneet äärettömän Jumalan iankaikkisen lain. Siksi tuomiokin on iankaikkinen. Sovituksen nerokkuus on siinä, että ääretön Jumala tuli ihmiseksi ja kärsi rangaistuksen kansansa puolesta. Näin ihminen kärsi rangaistuksen ihmisen synnistä, mutta sovitusuhri on silti riittävä, koska Jeesus on äärettömän kolmiyhteisen Jumalan toinen persoona; Hän on tosi ihminen ja tosi Jumala.

Lusikkansa soppaan työnsi myös Kirkko ja kaupunki -lehden päätoimittaja Jaakko Heinimäki, joka lähetti Päiville oman dear dr. Laura -kirjeensä. Luulisi, että nämä oppineet kirkonmiehet ymmärtäisivät, että vanhan liiton Israelin kansa oli seurakunnan prototyyppi.

Kuten Israelin egyptistä, Jumala kutsuu kansansa pois synnin orjuuden pesästä ja johtaa meitä läpi tämän erämaan, jota kutsumme elämäksi, kohti luvattua maata. Kuten Israelin, Jumala on valinnut kansansa olemaan pyhät ja nuhteettomat; se on: asetetut erilleen kaikista muista ihmisistä, puettuna Kristuksen vanhurskauteen. Tätä Israelin pyhyyttä ja erottautuneisuutta kuvaamaan Jumala sääti tukun lakeja. Näitä lakeja emme enää sovella, sillä Kristuksessa suurempi hengellinen todellisuus on astunut voimaan. Ei haittaa, että vaate on osaksi puuvilla ja osaksi elastaania. Ne olivat lakeja, joilla oli symboliarvo; noudatamme niiden hengellistä ydinsisältöä siten, että tiedostaen erotamme elämämme Jumalalle, emmekä rakasta maailmaa ja mukaudu sen menon mukaan noudattamaan sen himoja ja filosofioita.

Emme myöskään kivitä homoja, koska emme ole teokraattinen Israelin valtio, vaan hengellinen Israel, joka ei ole tästä maailmasta. Pois se, etteikö laki olisi enää voimassa, mutta sitä ei sovelleta enää maallisesti, vaan sitä sovelletaan hengellisesti. Jumala ei ole muuttanut mieltään sen suhteen, mikä on Hänelle kauhistus ja mikä ei.

Osa laista ei myöskään ole enää sovellettavissa, koska meillä ei ole enää liitonarkkia, temppeliä eikä pappisvirkaa. Emme yksinkertaisesti enää voi suorittaa kaikkea, mitä seremoniallinen laki vaatii, eikä ole tarviskaan, sillä tässäkin asiassa hengellinen on korvannut maallisen – onhan Kristus ylimmäinen pappimme, jonka pappistoimitus puolestamme on sekä kertakaikkinen että iankaikkinen.

Vanhan liiton laissa toistuu fraasi: ”poista paha Israelista”. Uudessa liitossa kutsumme sitä kirkkokuriksi. Kun joku erotetaan seurakunnasta synnin tähden, se on pahan poistamista Israelista. Olen sitä mieltä, että reiluuden nimissä myös väärin profetoivat pitäisi poistaa Israelista (5.Moos. 13:5). Mutta koska Heinimäki, Luoma ja muut kirkon kirjanoppineet eivät osaa käyttää lakia oikein, he odotetusti sekoilevat myös kymmenen käskyn, Jumalan muuttumattoman ja edelleen sitovan moraalilain kanssa. Kirkko on täynnä vasemmistolaisia, joille murhaaminen ja varastaminen ei näytä olevan mikään ongelma. Syntymättömien lasten oikeuksista kirkko on hipihiljaa ja vaikka kirkon oikeus verottaa yrityksiä poistettiinkin, se saa edelleen samat rahat valtion taskun kautta kierrätettynä.

Minusta olisikin mukava tietää, onko luterilaisessa kirkossa enää mitään syytä poistaa joku seurakuntayhteydestä? Harhaoppisuus? Pedofilia? Kansanmurha? Onko kirkossa todella tilaa kaikille? Minä kiellän konsubstantaation ja uudestisyntymisen kasteessa, tunnustan ainoastaan kaikkien uskovien yleisen pappeuden, enkä hyväksy naisia seurakunnan kaitsijoina, enkä episkopaalista kirkkohallitusta. Rippikoulussa väittelisin opista ja konfirmaatiossa vastaisin aika moneen kohtaan, etten todellakaan usko noin. Olisiko kirkossa tilaa minulle? Ai eikö? No sitten kirkossa ei ole tilaa kaikille.

Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että viime kädessä asiassa on kyse raamattunäkemyksestä. Toivoisin, että Raamattua tunnettaisiin paremmin, sitä luettaisiin enemmän ja että sen viesti kuultaisiin herkemmin. Raamattu kertoo, että ihmiseksi syntyneenä Jumalana Jeesus on Herra. Häntä meidän tulee seurata myös siinä, kuinka kohtaamme toisemme. (Korostus minun)

Henkilöksi, joka toivoo, että Raamattua tunnettaisiin paremmin, Tapio Luoma tekee erittäin vähän työtä sen eteen. Saanen ehdottaa samaa, mitä ehdotan tavan takaa omassa viiteryhmässäni: tee niinkuin Luther; valitse kirja, ota sen ensimmäinen luku ja ensimmäinen jae ja saarnaa! Mutta sen sijaan, että saarnaisi Raamattua, Tapio Luoma saarnaa vasemmistolaisia aatteita. Hänen ulostuloissaan ja kannanotoissaan vilisevät ajanmukaiset sanat: populismi, vihapuhe, ilmastonmuutos, hyvinvointiyhteiskunta, polarisaatio… Hän on osa ongelmaa, ei sen ratkaisua.

On kovin ironista, että arkkipiispa tuntuu itse tuntevan Raamattunsa niin kovin huonosti. Mieleeni tulee seuraava lainaus eräältä uskonpuhdistajien tienraivaajista, William Tyndalelta:

Minä uhmaan paavia ja hänen lakejaan; ja mikäli Herra säästää henkeni, huolehdin, että aurallaan kyntävä poikanen tuntee Raamattunsa paremmin kuin sinä!

Tämä pätee myös nykypäivänä. Nämä kansankirkon paavit ja muut elitistit ovat sormi ojossa luennoimassa siitä, mitä Raamattu muka sanoo ja ei sano, ymmärtämättä, että he ovat itse sokeita ja eksyksissä. Jos otamme Tapio Luomalta jotakin, ottakaamme tämä:

[Jeesusta] meidän tulee seurata myös siinä, kuinka kohtaamme toisemme.

Myös. Eli missä muussa?

  • Hän vahvisti Vanhan testamentin kirjoitukset luotettavaksi ja sitovaksi Jumalan Sanaksi.
  • Hän vahvisti lähettämiensä Apostolien sanoman ihmein ja merkein.
  • Hän käskee kaikkia kaikkialla tekemään parannuksen ja uskomaan evankeliumin.

Raamatun kokonaisvaltainen tunteminen velvoittaa meitä enempään, kuin pelkkään tyhjään ja merkityksettömään rakkaushöttöön. Todellinen rakkaus velvoittaa enempään kuin liehakoivaan egohierontaan – nimittäin riskeeraamaan maineensa ja jopa henkensä toisen hengellisen hyvinvoinnin takia.

Ystävän lyönnit ovat luotettavat, mutta vihamiehen suutelot ylenpalttiset. (San. 27:6)

Kirkko ei rakasta. Muuten se kertoisi ihmisille asioita, jotka heidän täytyy kuulla vaikkeivät halua, koska heidän iankaikkisuutensa riippuu siitä. Sen sijaan kaikkien syntisten vihollinen, Suomen evankelis-luterilainen kirkko, osallistuu pride-suuteloihin. Sen agenda on selvä: haalia lisää jäseniä, joilla itseisarvoisesti pyörivä kone saadaan pidettyä käynnissä ja suojatyöläisille palkkaa. Se on hyväksikäyttöä ja varastamista.

Jeesus ei kuollut kirkon puolesta. Hän kuoli kansansa puolesta. Kirkko on pelkkä hallintohimmeli; uppoava laiva, jonka jättämisen ei pitäisi olla kovin kummoisen harkinnan tulos. Lutherkin yritti reformoida omaa kirkkoaan. Tulokset jäivät laihoiksi. Lähtekää!

4 kommenttia artikkeliin ”Kaikenlaisia pride-ulostuloja

  1. Mahtava kirjoitus.
    Luojan kiitos vielä on olemassa kristittyjä ihmisiä, jotka uskaltavat puhua asioista niinkuin ovat.
    Tuntuu kovin yksinäiseltä, kun nykyään ei ainoastaan yhteiskunta ole enää Raamatun sanaa vastaan vaan myös kirkko.

    Liked by 1 henkilö

  2. Minäkin uskon, että lakia [viittä Mooseksen kirjaa] ei ole kumottu, mutta että ei ole väärin pitää kahdesta eri langasta kudottua vaatetta. Uskon myös, että seurakunta tai yksittäinen uskova EI SAA rangaista kuolemalla homoja eikä ketään muutakaan.

    Kirjotit: ”Mutta koska Heinimäki, Luoma ja muut kirkon kirjanoppineet eivät osaa käyttää lakia oikein, he odotetusti sekoilevat myös kymmenen käskyn, Jumalan muuttumattoman ja edelleen sitovan moraalilain kanssa”

    Saanko kysyä, että täytyisikö sinun mielestäsi uskovien pyrkiä pitämään kymmenen käskyä? Entä mitä ajattelet Jesus Kristuksen käskyjen ja sanojen pitämisestä? Täytyisikö mielestäsi uskovan pyrkiä pitämään esim. seuraava käsky? [jakeesta Matt. 7:12] kaikki siis mitä tahtoisitte että tekisivät teille ihmiset siten ja te tehkää heille

    Uskon, että me emme ole Mooseksen lain alla, ja uskon että me emme ole kymmenen käskyn alla. Eräältä Kerriganilta kysyttiin, että pitääkö hän kymmenen käskyä. Hän vastasi, että ne kymmenestä käskystä, jotka on toistettu Uudesta testamentissa. Itse vastaisin melko samalla tavalla, mutta en aivan samalla tavalla. Yritän pitää muut sanat kymmenestä käskystä, mutta kahta seuraavaksi mainittua en yritä kokonaan pitää.

    [Jakeesta 2.Moos. 20:4 RK-käännös] Älä tee itsellesi patsasta äläkä mitään kuvaa mistään, mikä on ylhäällä taivaalla tai alhaalla maan päällä tai vesissä maan alla

    Jakeesta 2.Moos. 20:8-11, Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi,
    ja päivä seitsemäs sapatti Jhwh:lle Jumalasi, silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.

    Minulla on kuvia [mm. valokuvia] ja tapanani on tehdä töitä lauantaisin [sapattina].

    Room. 13:8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. 13:9 Sillä nämä: ’Älä tee aviorikosta, älä tapa, älä varasta, älä himoitse’, ja jos jokin toinen käsky, tässä sanassa tiivistetään, tässä,: ’Rakasta lähimmäistäsi kuin sinua.’

    Mielestäni jakeet Room. 13:8-9 eivät tarkoita, että uskovan täytyisi pitää Mooseksen laki tai kaikki kymmenen käskyä. Mutta nuo niissä jakeissa mainitut käskyt Rakasta lähimmäistäsi kuin sinua, Älä tee aviorikosta, älä tapa, älä varasta, älä himoitse, yritän kyllä pitää. [Mielestäni suomalaisessa käännöksessä jakeessa Room 13:9 sana sisältyä on huono käännös, ja sana tiivistää olisi parempi käännös.]

    Ehkä joku kysyy, että miksi pyrin pitämään esim. käskyt älät tapa, älä varasta, älä tee aviorikosta, ja kunnioita isääsi ja äitiäsi, mutta en pyri sellaisenaan pitämään sapattikäskyä. Syy miksi en varasta, on se, että uskon, että varastaminen on hairahdus [synti], mutta että työnteko sapattina ei ole synti. Uudessa testamentissa sanotaan:

    1.Piet. 4:15 Älköön näet kukaan teistä kärsikö murhaajana tai varkaana tai pahantekijänä tahi sentähden, että sekaantuu hänelle kuulumattomiin;

    1.Korinttolaiskirje:
    6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan kuningaskuntaa.

    Matt. 15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset

    Ilm. 9:21 He eivät jälkeenmuutosharkinneet murhiaan eikä velhouksiaan eikä haureuksiaan eikä varkauksiaan.

    Matt. 19:18 Hän sanoi hänelle: Mitkä? Jesus sanoi: Nämä: Älä tapa, Älä tee aviorikosta, Älä varasta, Älä sano väärää todistusta,
    19:19 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja: Rakasta lähimmäistäsi kuin sinua.

    Room. 13:9 Sillä nämä: Älä tee aviorikosta, älä tapa, älä varasta, älä himoitse, ja jos jokin toinen käsky, tässä sanassa tiivistetään, tässä, Rakasta lähimmäistäsi kuin sinua.

    Ef. 6:2 Kunnioita isääsi ja äitiäsi – tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus –
    6:3 että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä.

    Ja uskon, että varkaus luetaan lihan teoksi [jakeessa Gal. 5:21 mainitaan ’ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista tekevät, eivät peri Jumalan kuningaskuntaa’ ] ja että varkaus sisältyy jakeessa 1.Tim 1:10 mainittuun ilmaisuun ’ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia’, mutta uskon, että työntekoa sapattina ei lueta tuohon kategoriaan eikä myöskään lihan teoksi.

    Kolme katkelmaa entisen adventistin, pastori J. Mark Martin’in opetuksesta suomennettuna:’Jerusalemin kokouksen lopullinen ratkaisu ei sisällä viitettä sapatin pitämiseen.’
    ’ Ei kertaakaan Uudessa Testamentissa meitä käsketä pitämään sapatti.’
    ’Jos sapatin pitäminen olisi välttämätön osa uuden liiton suhdetta Jumalan kanssa, se olisi mainittu keskustelussa koska se olisi ollut vieras käytäntö pakanille.’John MacArthur’in opetusta suomennettuna: ’Kun apostolit kokoontuivat Jerusalemissa kokouksessa [apostolien teot 15], he eivät määränneet sapatin pitämistä pakana uskoville.’

    Ja siltä varalta, että jos olet lukenut King James käännöstä tai sellaisten englanninkielisten opettajien tekstejä, jotka opettavat King James käännöksen pohjalta, kirjoitan tähän myös seuraavat rivit.

    Mielestäni se, miten jae Matt. 5:19 on käännetty King James käännöksessä saattaa johtaa tietynlaiseen opilliseen harhakäsitykseen tai vahvistaa opillista harhakäsitystä, näin on ehkä tapahtunut eräiden judaistien sekä adventtikirkon harhaoppia muistuttavan opin puolesta kiivailevien kohdalla.

    Jamieson-Fausset-Brown Bible Commentary:ssa on huomautus koskien jakeen Matt. 5:19 käännöstä koskien sanan lyo käännöstä King James käännöksessö. Jamieson-Fausset-Brown Bible Commentary: Matt. 5:19. ’Whosoever therefore shall break – rather, ”dissolve,” ”annul,” or ”make invalid” one of these least commandments”. ’ Eli huomatus : ennemmin ”dissolve,” ”annul,” tai ”make invalid” kuin ’break”.

    Jamieson-Fausset-Brown Bible Commentary:
    Matt. 5:19. Whosoever therefore shall break – rather, ”dissolve,” ”annul,” or ”make invalid” one of these least commandments”

    [Matt. 5:17-19] Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
    Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Kuka siis jonkun näistä vähimmistä käskyistä päästää, ja näin ihmisiä opettaa, hän pitää taivaan valtakunnassa vähimmäksi kutsuttaman; mutta joka tekee ja opettaa, se pitää suureksi taivaan valtakunnassa kutsuttaman.

    Edellisessä jae 19 on vuoden 1776 käännöksestä, paitsi poistin sanan se [muodossa sen] koska sitä ei mielestäni ole kreikan kielisessä tekstissä.

    [Young’s Literal Translation Matt. 5:19]
    Whoever therefore may loose one of these commands — the least — and may teach men so, least he shall be called in the reign of the heavens, but whoever may do and may teach them, he shall be called great in the reign of the heavens.

    Jakeessa Matt. 5:19 sana lyo on Young’s Literal Translationissa käännetty sanalla loose ja vuoden 1776 suom. Biblia käännöksessä sanalla päästää. Blue Letter Biblen sanakirja antaa sanalle lyo ykkösmerkitykseksi loose, joten mielestäni Young’s Literal Translationin ja vuoden 1776 käännökset tuon sanan kohdalta ovat hyviä.

    Entä sitten jae Room. 2:13 ?

    Mielestäni jae Room. 2:13 ei tarkoita, että uskovan täytyisi pitää Mooseksen laki, ja mielestäni se jae ei tarkota, että uskovan täytyisi ruveta tekemään lain tekoja jotta hänet vanhurskautettaisiin.

    Room. 2:13 Eivät näet lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain tekijät vanhurskautetaan.

    Katkelma Cambridge Bible for Schools and Colleges teoksesta koskien Room. 2:13: ’It merely states the conditions of legal justification, whether fulfilled in fact or not’. Suomennettuna: ’Se [jae] vain ilmoittaa lakivanhurskuttamisen ehdot joko täytettynä tosiasiassa tai ei’.

    Katkelma Expositor’s Greek Testament teoksesta koskien jaetta Room 2:13 ’Whether there are persons who perfectly keep the law, is a question not raised here’. Suomennettuna: ’Onko henkilöitä jotka täydellisesti pitävät lain, on asia jota ei mainittu tässä’.

    Room. 2:25 Ympärileikkaus kyllä hyödyttää jos tekisit lain, mutta jos olet lainrikkoja, on ympärileikkauksesi tullut ympärileikkaamattomuudeksi. 26 Jos siis ympärileikkaamaton pitäisi lain vanhurskauden, eikö hänen ympärileikkaamattomuuttaan lueta ympärileikkaukseksi?

    Esitetäänkö tuossa jakeessa Room. 2:26 teoreettinen tapaus, onko tuollaista tapahtunut käytännössä? Entä onko sellaista, joka on mainittu jakeessa Room. 2:13 ’lain tekijät vanhurskautetaan’ , tapahtunut käytännössä?

    Mielestäni jaetta Room. 2:13 kannattaa tutkia asiayhteydessään, lukea koko 2 luku. Vertaa myös jakeisiin Gal. 3:10 ja 5:3-4

    Jaak. 2:8-11 Jos kuitenkin täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: ’Rakasta lähimmäistäsi kuin sinua’, niin teette hyvin, mutta jos te ulkonaisen-hahmon-perusteella-valikoitte, teette synnin, ja teitä syytetään sen lain alla kuten rikkojia. Sillä joka pitää koko lain mutta lankeaa yhdessä [kohtaa], hän on tullut syylliseksi kaikissa [kohdin]. Sillä hän joka sanoi: ’Älä tee aviorikosta’, sanoi myös: ’Älä tapa’. Jos et teekään aviorikosta, mutta tapat, sinusta on tullut lain rikkoja.

    Uskon, että myöskään jakeet Jaak 2:10-11 EIVÄT tarkoita sitä että Jeesus Kristukseen uskovan täytyisi pitää Mooseksen laki tai kaikki kymmenen käskyä. Ja uskon, että tuossa yhteydessä sitä, että jos kuninkaallista lakia – rakasta lähimmäistäsi kuin sinua – rikkoo siten että ulkonaisen-hahmon perusteella valikoi , verrataan siihen että – joka pitää koko lain mutta lankeaa yhdessä [kohtaa], hän on tullut syylliseksi kaikissa [kohdin]-.

    Lisää ajatuksia aiheesta laki. https://sanojaevankeliumista.webnode.fi/l/emme-ole-tooran-alla/

    Täytyisikö sinun mielestäsi uskovan pyrkiä pitämään Jesuksen käskyt ja sanat?

    J. L. Culberson opettaa: ’Kristuksen käskyt on kirjoitettuna Uudessa testamentissa,’

    Oma lisähuomatukseni: arvelen että Jesuksen käskyt ovat Jumalan käskyjä sillä Raamatussa sanotaan:

    [Joh. 7:16] Jesus vastasi heille ja sanoi: ’Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.

    [jakeesta Joh 8:51 ] Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää sanani….

    [Joh 12:47] Ja jos joku kuulee minun sanani eikä usko, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan että vapahtaisin maailman.
    48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä puhuin, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
    49 Sillä en minä itsestäni puhunut, vaan isä, joka minut lähetti, itse antoi minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
    50 Ja minä tiedän, että hänen käskynsä iäinen elämä on. Sentähden, minkä puhun, sen puhun niin, kuin isä on sanonut minulle .

    [Joh. 14:10] Etkö usko, että minä olen isässä, ja että isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja isä, joka minussa asuu, hän tekee teot,

    [Joh. 14:15] Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.

    [Joh. 14:21] Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle.

    [Joh. 14:23] Jesus vastasi ja sanoi hänelle: Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan

    [Joh. 17:8] Sillä ne sanat, jotka sinä annoit minulle, minä olen antanut heille; ja he ottivat ne vastaan ja tiesivät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskoivat, että sinä lähetit minut.

    [Joh. 17:14] Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihasi heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.

    [Ilm. 14:12] Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jesuksen uskon

    [1.Kor. 7:19] Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.

    [1.Kor. 14:37] if any one doth think to be a prophet, or spiritual, let him acknowledge the things that I write to you — that of the lord they are commands

    [Tuossa jakeessa 1.Kor. 14:37 kreikan sana entole, käsky, on byzanttilaisessa tekstissä monikkomuodossa, vaikka v. 1938 käännöksessä onkin yksikkömuoto tuossa jakeessa. Mielestäni tuo jae 1.Kor. 14:37 on eräs hyvä todiste sille, että sana käsky ei aina viittaa lain käskyihin.]

    Arvelen, että sellainen oppi, joka korostaa kymmenen käskyn pitämistä, saattaa kenties olla klassista KIRKOLLISTA oppia, mutta onko se aitoa Jesus Kristuksen oppia? Entä Jesus Kristuksen käskyt ja sanat?

    Tykkää

    • Hei, pahoittelut siitä, etten ole saanut aikaiseksi vastata aiemmin. Sinulla on paljon kysymyksiä ja kommenttisi on erittäin pitkä. Mutta päällisin puolin näkisin, että sinun täytyy ymmärtää myös miksi jokin tietty laki ei ole voimassa, miksi jotakin tiettyä seremoniaa ei edellytetä uuden liiton kristityltä ja miksi emme rankaise syntiä samalla tavalla, kuin vanhassa liitossa.

      Miksi voimme pitää monimateriaalisista kankaista tehtyjä vaatteita? Koska tuohon säädökseen liittyi muista kansoista erottautumisen ja Herralle pyhittäytymisen symboliikkaa. Se toteutuu meissä hengellisesti siten, että uudestisyntymisen kautta emme enää ole tästä maailmasta. Me erottaudumme siinä, mitä uskomme ja siinä miten toimimme verrattuna muihin ihmisiin, jotka eivät ole syntyneet uudesti ylhäältä.

      Miksi emme rankaise syntiä samalla tavalla? Koska seurakunta on hengellinen ja todellinen Israel ja konkreettinen kuolemanrangaistus on korvautunut hengellisellä kuolemanrangaistuksella. Kun poistetaan paha Israelista, se on kirkkokuria ja sen kohteeksi joutunut poistetaan seurakunnasta. Näin poistetaan paha Israelista.

      Miksi meiltä ei edellytetä tiettyjä seremonioita? Koska monia noita seremonioita ei yksinkertaisesti ole mahdollista enää suorittaa tai pitää yllä, koska puitteet siihen ovat mennyttä. Ei ole enää temppeliä, ei liiton arkkia, ei laintauluja, ei alttaria, ei kaikkeinpyhintä, ei esipihaa, ei pappisvaatteita… Ne on korvannut suurempi hengellinen todellisuus. Meillä on pappisvaatteina Kristuksen vanhurskaus ja temppeli olemme me, Jumalan seurakunta. Rukouksessa käymme kaikkeinpyhimpään Jumalan välittömään läsnäoloon. Ei ole tuleva enää mitään temppeliä enää, ei uhreja eikä seremonioita.

      Miksi emme vietä sapattia? Hetkinen, emmekö muka vietä sapattia? Kirjoitat:

      Minulla on kuvia [mm. valokuvia] ja tapanani on tehdä töitä lauantaisin [sapattina].

      Olet väärässä sapatin suhteen. Lauantai oli Juutalaisille sapatinpäivä. Minkä viikonpäivän kristityt ovat Apostolien ajoista lähtien pyhittäneet yhteenkokoontumista ja Herran palvomista varten? Sunnuntain! Tiedätkö miksi? He olivat koolla viikon ensimmäisenä päivänä, joka on sunnuntai ja joka on Herramme ylösnousemuksen päivä. Myös uudislyhteen heilutus tehtiin vanhassa liitossa viikon ensimmäisenä päivänä, eli sunnuntaina, mikä on merkkinä ja symbolina sille, kuinka Kristus on ylösnousemuksen ensihedelmä samalla tavalla, kuin tuo uudislyhde oli sadonkorjuun ensihedelmä. Emme vietä sapattia lauantaina, vaan sen on korvannut uusi ja parempi sapatti, jota vietämme sunnuntaina. Kristityt ovat kautta aikojen pyhittäneet sunnuntain lepopäiväksi. Mehän emme ole sapatin orjia, sillä Ihmisen Poika on sapatin herra. Häneltä riittää uskoakseni kyllä ymmärrystä ihmisille, jotka joutuvat sunnuntaisin tekemään töitä, mutta alkuseurakunnan esimerkin mukaisesti pyhitämme sunnuntain Herran päiväksi. Sen tarkoitus on antaa lepotauko ja tilaa keskittyä yhdessä seurakunnan ja perheen kesken Jumalan asioihin.

      Mitä kuviin tulee, on minullakin kuvia vaikka mistä, mutta en palvo enkä kumarra niitä. Ethän sinäkään tee niin. Irrotat nimittäin 2.Moos. 20:4 asiayhteydestään ja jätät huomiotta, että kuvien ja patsaiden teko oli kielletty palvontatarkoitusta varten. Olisi Jumalalta melko epäjohdonmukaista määrätä ihmiset tekemään vastoin antamaansa lakia, kun Hän määräsi liitonarkin kannen koristeltavaksi kerubipatsailla.

      Mielestäni pystyn siis osoittamaan, että noudatat jopa yhdeksää käskyä kymmenestä, kun väitit noudattavasi (tai pyrkiväsi noudattamaan) vain kahdeksaa. Jos ymmärrät myös lepopäivän pitämisen tärkeyden ja ymmärrät, että meidän sapattimme on sunnuntai ylösnousemuksen perusteella ja että Jumala itse antoi jo luomisessa esimerkin lepopäivän pyhittämisestä, etkö rakkaudesta Häneen haluaisi pyrkiä myös pyhittämään yhden päivän viikosta Hänelle? Siksihän me haluamme Hänen käskynsä pitää.

      Pysyn siis kannassani, että kymmenen käskyä ovat Jumalan muuttumaton ja edelleen sitova moraalilaki.

      Tykkää

Jätä kommentti